default_mobilelogo
Klasztor w Bzommar (Liban, siedziba Patriarchatu ormiańskiego Kościoła katolickiego).
Opuszczone flagi Armenii, Libanu i papieska, bijące dzwony, przejmująco wyśpiewana pieśń Ter Woghormia (Panie zmiłuj się), które opłakują odejście Biskupa Rzymu, papieża Franciszka.

       

W Poniedziałek w oktawie Wielkanocy, 21 kwietnia br., zmarł Jorge Mario Bergoglio SJ, papież Franciszek. Był 266. Następcą Świętego Piotra i zasiadał na Stolicy Apostolskiej od 13 marca 2013 do 21 kwietnia 2025 roku. Informację o śmierci Papieża Franciszka przekazał przed godz. 10 z kaplicy Domu Świętej Marty kamerling Świętego Kościoła Rzymskiego kard. Kevin Farrell.

 

Այսօր` երկուշաբթի 21 ապրիլ 2025-ի առաւօտեան կանուխ Ֆրանչիսկոս Սրբազան Քահանայապետը Տոմուս Սանթա Մարթայի իր բնակարանին մէջ հոգին աւանդեց առ Հայր։ Լուրը ուղիղ եթերով, Տոմուս Սանթա Մարթայի մատուրէն հաղորդեց Կարդինալ Քեվին Ժոզէֆ Ֆարրելը` Աշխարհականներու, Ընտանիքի եւ Կեանքի վերատեսչութեան վերատեսուչը ու Հռոմի Եկեղեցւոյ «Քամերլենկոն» այսինքն Ան կարդինալը, որ Քահանայապետին մահուընէ ետքը կը ստանձնէ առաքելական պալատի մատակարարումը ու կարդինալական պապընտիր ժողովի (Քոնքլաւ) անվտանգութեան ու կարգ կանոնին վրայ հսկողութիւնը։

Wielkanocne przesłanie katolikosa Rafała Piotra XXI Minassiana,
Patriarchy Cylicji dla Ormian katolików
(patriarchat w Bzommar, Liban, 20 kwietnia 2025 r.)

"Dlaczego szukacie żyjącego wśród umarłych? Nie ma Go tutaj; zmartwychwstał." (Łk 24, 5-6)

Patriarcha złożył wszystkim obecnym życzenia bożego błogosławieństwa i mówi w świątecznym przesłaniu: Niepojęta dla ludzkiego umysłu, wykraczająca poza czas i środki, ale naczelna prawda wiary chrześcijańskiej brzmi: Jezus Chrystus zmartwychwstał, pokonał śmierć, przez swoją śmierć i dał życie. (...)
Dziś nasza wiara zostaje wystawiona na próbę przez niesprawiedliwości nękające nasz świat, kuszące, lecz puste obietnice łatwego życia i brak miłości do siebie nawzajem, który dotyka nasze dusze i umysły. 
W obliczu cierpienia Boskiego Nauczyciela i Jego śmierci na krzyżu wiara apostołów została również wystawiona na wielką próbę i nie uwierzyli oni od razu w nowinę o Zmartwychwstaniu, a słowa kobiet, które wróciły od grobu, „wydały im się czczą gadaniną i nie dali im wiar” (Łk 24, 11). (...)

ՀԱՅՐԱՊԵՏԱԿԱՆ ՊԱՏԳԱՄ ՍՈՒՐԲ ՅԱՐՈՒԹԵԱՆ ՏԵԱՌՆ ՄԵՐՈՅ ՅԻՍՈՒՍԻ ՔՐԻՍՏՈՍԻ
Մարդկային մտքին համար անհասանելի, ժամանակէն ու միջոցէն դուրս, բայց քրիստոնէական հաւատքին գագաթնակէտը եւ կենդրոնական ճշմարտութիւնն է, թէ Յիսուս Քրիստոս յարեաւ մեռելներէն, իր մահով յաղթեց մահուան եւ իր խաչով կեանք տուաւ մեռելներուն։ (...)

„Chrystus umarł. Błogosławione Jego Zmartwychwstanie”.
» Przesłanie Katolikosa -  pełny tekst w j. ormiańskim 


Zapraszam na Mszę św. w obrządku ormiańskim
W 110. ROCZNICĘ LUDOBÓJSTWA ORMIAN
25 KWIETNIA (PIĄTEK), GODZ. 19.00
w kościele oo. Dominikanów, ul. Freta w WARSZAWIE.
* * *
Obok dokładny program obchodów 25 kwietnia 2025 r.

110. ROCZNICY LUDOBÓJSTWA ORMIAN
POD HONOROWYM PATRONATEM ABPA ADRIANA GALBASA
ordynariusza Archidiecezji Warszawskiej
i ordynariusza wiernych Kościołów wschodnich w Polsce
niemających własnego biskupa,

(16.30-18.00 Dom Arcybiskupów Warszawskich,
od 18.30: kościół oo. Dominikanów, ul. Św. Jacka),

Serdecznie zapraszam - ks. Józef Naumowicz



 

Bardzo serdeczne życzenia WIELKANOCNE
dla wszystkich Ormian w Polsce,
ich przyjaciół i sympatyków:
by przeżycia tajemnicy
Męki i Zmartwychwstania Chrystusa
przyniosły Wszystkim jak najwięcej światła,
radości, nadziei i duchowego odrodzenia.

                                 ks. Józef Naumowicz

 
   
Życzenia od s. Marii Trybały OSB, w imieniu s. benedyktynek z Wołowa  Życzenia od FKiDOP
 

Podczas Wielkiego Tygodnia Kościół uroczyście celebruje paschalne tajemnice zbawienia: dzieło odkupienia człowieka i uwielbienia Boga, dokonane przez mękę, śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa Pana. Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową Męki Pańskiej, rozciąga się dalej na dni od Wielkiego Poniedziałku do Wielkiego Czwartku, kiedy to Msza św. Wieczerzy Pańskiej inicjuje celebracje Triduum Paschalnego. Wigilia Paschalna rozpoczyna radosny okres wielkanocny, wraz z jego liturgicznymi celebracjami, stanowiącymi szczyt życia Kościoła oraz apogeum radości człowieka odkupionego. 

»  artykuł o Wielkim Tygodniu w j. ormiańskim


TRIDUUM PASCHALNE

17 KWIETNIA – WIELKI CZWARTEK


 

» Ewangelia wg św. Mateusza 26, 17-30
Ostatnia Wieczerza
Dzień ustanowienia Najświętszego Sakramentu i Sakramentu Kapłaństwa.

 

18 KWIETNIA – WIELKI PIĄTEK
DZIEŃ MĘKI PAŃSKIEJ 

Wielki Piątek Bejrut (Liban - figura Chrystusa zdjęta z krzyża), 2023

» Męka Jezusa Chrystusa
wg św. Jana 18,1-19,42

 

19 KWIETNIA – WIELKA SOBOTA


Wielka Sobota, Panik (Armenia)
 » Ewangelia wg św. Mateusza 28, 1-20

Wigilia Paschalna

 
ARMENIA

W ramach przygotowanego wcześniej programu na Jubileuszowy Rok Nadziei - „Nadzieja zawieść nie może”, z okazji Niedzieli Palmowej i Dni Młodzieży 2025, 12 kwietnia 2025 r. Ordynariusz oraz ormiańskie Siostry Niepokalanego Poczęcia NMP zorganizowali pielgrzymkę do katedry ormiańskiego Kościoła katolickiego pw. Świętych Męczenników w Giumri, a następnie wspólne spotkanie. Wzięło w nim udział około 300 młodych ludzi ze wspólnot katolickich z Armenii i Gruzji, a także ich duszpasterze. Uroczystość duchowa otwarcia Drzwi Świętych odbyła się w katedrze, a przewodniczył jej ordynariusz Ordynariatu Ormiańskiego Kościoła Katolickiego dla Armenii i Europy Wschodniej, abp Kevork Noradounguian.

Po Mszy Świętej wszyscy pielgrzymi zebrali się w Centrum im. Matki Bożej Ormiańskiej (instytucja społeczna, kulturalna i edukacyjna, której celem jest zapewnienie kompleksowego rozwoju dzieci osieroconych, porzuconych oraz tych w potrzebie), gdzie podzielono ich na grupy, w których przygotowywano pytania, które chcieliby zadać ordynariuszowi. Po pracy w grupach siostry poczęstowały pielgrzymów jedzeniem i napojami przygotowanymi przez uczniów ich szkoły kulinarnej, po czym odbyła się sesja pytań i odpowiedzi między abp. Kevorkiem Noradounguianem a młodzieżą. Wśród pytań, które zaprzątały uwagę młodych ludzi znalazły się m.in.:

- jak zrozumieć sens cierpienia, zwłaszcza w obliczu cierpienia niewinnych dzieci,
- jak poruszać się we współczesnym świecie, w którym wartości ulegają ciągłym zmianom, jaka jest zasada przewodnia, itp.?

21 lutego 2015 r. Ojciec Święty Franciszek potwierdził opinię pozytywną sesji plenarnej Kongregacji Spraw Kanonizacyjnych w sprawie przyznania tytułu doktora Kościoła powszechnego św. Grzegorzowi z Nareku.

12 kwietnia 2025 r. mija dziesięć lat od wielkiego wydarzenia - Mszy świętej w bazylice św. Piotra w związku z setną rocznicą ludobójstwa Ormian, podczas której papież Franciszek ogłosił ormiańskiego teologa, filozofa, poetę i mistyka św. Grzegorza z Nareku 36. doktorem Kościoła. Jednym z koncelebransów był ówczesny ormiański patriarcha katolicki Nerses Bedros XIX Tarmouni, a gośćmi liturgii byli m.in. dwaj katolikosi Ormiańskiego Kościoła Apostolskiego Garegin II i Aram. Śpiewy liturgiczne wykonywał chór ormiański.

» Սուրբ Գրիգոր Նարեկացի, Վարդապետ Տիեզերական Եկեղեցւոյ (12.04.2025)

Przypominamy artykuł i nagrania tej uroczystej mszy:

Św. Grzegorz z Nareku doktorem Kościoła

W bazylice św. Piotra w Watykanie Franciszek przewodniczył dziś [12 kwietnia 2015 r.] Mszy św. w związku z setną rocznicą ludobójstwa Ormian. Papież ogłosił ormiańskiego teologa, filozofa, poetę i mistyka św. Grzegorza z Nareku doktorem Kościoła. Jednym z koncelebransów był ormiański patriarcha katolicki Nerses Bedros XIX Tarmouni, a gośćmi liturgii byli m.in. dwaj katolikosi Ormiańskiego Kościoła Apostolskiego Garegin II i Aram oraz prezydent Armenii Serż Sarkisian. Śpiewy liturgiczne wykonywał chór ormiański.
PEŁNE NAGRANIA LITURGII:

12 KWIETNIA 2025 R
 Wskrzeszenie Łazarza - Hiszatak Ghazaru harutianyn - Յիշատակ Ղազարու յարութեան

13 KWIETNIA 2025 R.
NIEDZIELA PALMOWA - Cachkazart - Ծաղկազարդ
Uroczysty wjazd Jezusa do Jerozolimy

ԾԱՂԿԱԶԱՐԴ.  Հիսուսի հաղթական մուտքը Երուսաղեմ

Ostatnią niedzielę Wielkiego Postu poprzedza SOBOTA ŁAZARZA; tego dnia czyta się ewangelię o wskrzeszeniu przyjaciela Pana Jezusa (Ew. Jana 11, 55 – 12, 11). Wskrzeszenie Łazarza nie było zmartwychwstaniem, ale zapowiedzią zmartwychwstania. Jezus mówi, że każdy wierzący zmartwychwstanie: „Ja jestem zmartwychwstaniem i życiem. Kto we Mnie wierzy, to choćby umarł, żyć będzie. Każdy, kto żyje i wierzy we Mnie, nie umrze na wieki”. Łazarz był wierny przyjaźni z Jezusem całe swoje życie. Był znakiem mocy Jezusa – Syna Bożego także po swoim wskrzeszeniu. Przeciwnicy Jezusa szukali śmierci Łazarza, bo był niewygodnym świadkiem. Dlatego Łazarz musiał uciekać z Jerozolimy, zamieszkał na Cyprze i był jednym z pierwszych biskupów Kościoła. Jego drugi grób znajduje się w Larnace.

NIEDZIELA PALMOWA (Ew. Mt 21, 1-17) upamiętnia uroczysty wjazd Chrystusa do Jerozolimy. Tego dnia odprawiane jest nabożeństwo „otwarcia bram”, które poza tym, iż nawiązuje do wjazdu Zbawiciela do Świętego Miasta, wskazuje także na drugie przyjście Chrystusa na końcu czasów i na objawienie się Nowego Jeruzalem. W czasie Drnbatsek („otwarcia…”) rozsuwa się kotara w kościele. W ten sposób rozpoczyna się Święty Tydzień, Awag Szabat, zakończony uroczystą celebracją Wielkanocy –Zatik.

Modlitwa z rytuału ormiańskiego na błogosławieństwo palm

Boże, który pobłogosławiłeś lud Twój, który wyszedł powitać
Jezusa, Syna Twego, niosąc gałązki palmowe;
pobłogosław te gałązki, które my Twoi słudzy
przynieślimy na większą chwałę Imienia Twego.
Niech na nasz dom, do którego przynieślimy te gałązki,
i na wszystkich jego mieszkańców zstąpi Twoje błogosławieństwo,

a Twoja Prawica niech zachowa w zdrowiu duszy i ciała tych,
których odkupił Jezus Chrystus, nasz Pan,
przez swoją mękę i zmartwychwstanie.
Któremu należy się chwała, panowanie i cześć,
teraz i zawsze i na wieki wieków.
Amen

» artykuł w j. ormiańskim               » Liturgia Niedzieli Palmowej

 

PARAFIA CENTRALNA

Msza święta, która odprawiona została w niedzielę, 6 kwietnia, w Warszawie przez ks. Józefa Naumowicza, zgromadziła wielu wiernych. Była to ostatnia niedziela w Wielkim Poście, podczas której zasłona oddziela wiernych od liturgii przez cały czas jej trwania, aż do soboty św. Łazarza. Po mszy św. odbyło się, jak zawsze, spotkanie wypełnione rozmowami i ogłoszeniami o najbliższych wydarzeniach. A te najważniejsze to uroczystości związane ze 110 rocznicą Ludobójstwa Ormian.
Na stronie Polskiego Radia program 2 można wysłuchać mszy św. ormiańskiej z 2 marca (nagranie TUTAJ, pod datą 30 marca). Ekipie Polskiego Radia dziękujemy za nagranie.

ma 

Wejście do lochu św. Grzegorza Oświeciciela
Syrpo Horyn mero Grigori Lusaworczi mutn i wirapn
Սրբոյ Հօրն մերոյ Գրիգորի Լուսաւորչի մուտն ի վիրապն

"Sylwetkę klasztoru Chor Wirap widać z daleka. Wznosi się na skraju stromego wzgórza, dominującego nad rozległą doliną rzeki Araks. Horyzont zamyka masyw Araratu, bijący w niebo dwoma szczytami, Małym i Wielkim Araratem. Ten ostatni często zanurzony jest w morzu chmur. Miejsce to nieodłącznie jest związane z historią jednego z najbardziej spektakularnych nawróceń w dziejach chrześcijaństwa. Tyran i prześladowca wyznawców Chrystusa, pod wpływem świadectwa jednej ze swych ofiar, nawrócił się i podjął decyzję, która zmieniła bieg historii nie tylko jego kraju." (A. Grajewski, "Święty loch", GN 28/2016)

Gdy na początku IV wieku za wstawiennictwem św. Grzegorza pogrążony w chorobie król Tiridates III został cudownie uzdrowiony, wobec oczywistego dowodu potęgi Boga chrześcijan, postanowił zerwać z pogaństwem, nawrócił się razem z rodziną i w 301 r. ogłosił chrześcijaństwo religią państwową Armenii. Tak powstało pierwsze chrześcijańskie państwo na świecie, a miejsce to stało się święte.
W latach sześćdziesiątych tegoż stulecia Artaszat najechali Persowie, którzy zniszczyli to miejsce, ale już w V wieku, za dynastii Arszacydów, powstał tam klasztor – jeden z najważniejszych w Armenii. Na przełomie XII i XIII wieku mieściły się tam również seminarium i ośrodek badań, kształcący najwybitniejsze postaci Kościoła i państwa tamtych czasów.
Kościół św. Grzegorza, wzniesiony nad dawną studnią-więzieniem, stał się szybko celem pielgrzymek z całego kraju. Zniszczony w wyniku silnego trzęsienia ziemi w 1679 był stopniowo odbudowywany i w połowie XIX wieku otrzymał dzwonnicę.
27 września 2001 miejsce to odwiedził ówczesny papież, św. Jan Paweł II, na zakończenie swej historycznej wizyty w Armenii, a 26 czerwca 2016 r. modlił się tam papież Franciszek w ostatnim dniu swej pielgrzymki do Armenii.

» św. Grzegorz Oświeciciel
(za kalendarzem FKiDOP 2020 - w j. polskim i ormiańskim) 


Powrót do Nicei 1700 lat później, podczas Jubileuszu roku 2025, to przede wszystkim ponowne doświadczenie braterstwa wszystkich chrześcijan. 

20 maja świat chrześcijański będzie obchodzić 1700. rocznicę otwarcia Soboru Nicejskiego (325 r.), pierwszego soboru ekumenicznego, zwołanego przez cesarza Konstantyna w Azji Mniejszej, który zapisał się w dziejach przede wszystkim poprzez Credo - wyznanie wiary gromadzące, definiujące i głoszące zbawienie w Jezusie Chrystusie i wiarę w Jedynego Boga, Ojca, Syna i Ducha Świętego. Uzupełnione później przez Sobór Konstantynopolitański w 381 r., Credo Nicejskie stało się fundamentem wyznania wiary Kościoła.
Międzynarodowa Komisja Teologiczna (CTI) opublikowała blisko siedemdziesięciostronicowy dokument „Jezus Chrystus, Syn Boży, Zbawiciel. 1700-lecie Ekumenicznego Soboru Nicejskiego (325-2025)”, napisany jako dziękczynienie za 1700-lecie Soboru Nicejskiego, podczas którego biskupi reprezentujący cały Kościół potwierdzili podstawowe dogmaty, jednocząc chrześcijan wokół nauki o naturze Chrystusa i Trójcy Świętej.
Dokument podkreśla jego fundamentalne znaczenie oraz bogactwo Credo w kontekście nowej ewangelizacji. Obchody rocznicowe przypadają w Roku Jubileuszowym Nadziei i zbiegną się ze wspólną datą Wielkanocy dla chrześcijan Wschodu i Zachodu.

» cały artykuł                    » "Wracając do Nicei, jak bracia"

Յիսուս Քրիստոս, Աստուծոյ Որդի, Փրկիչ: Նիկիոյ Տիեզերական ժողովի 1700-ամեակը (325-2025)
«Յառաջիկայ 20 Մայիսին - 1700 տարի ետք- քրիստոնեայ աշխարհը կը նշէ Փոքր Ասիայի մէջ կայացած Նիկիայի ժողովի բացումը, որ տեղի ունեցաւ 325 թուականին: Անիկայ պատմութեան առաջին տիեզերական համամիութենական ժողովն էր: Անորմէ յառաջ եկաւ Հաւատամքը, որ ամբողջացաւ Կոստանդնուպոլսոյ ժողովին 381 թուականին, դարձաւ Եկեղեցւոյ դաւանած Յիսուս Քրիստոսի հաւատքի ինքնութիւնը»: Այս կը կարդանք այսօր` 3 ապրիլին Միջազգային աստուածաբանական խառն յանձնաժողովի կողմէ հրատարակուած հաղորդագրութեան մէջ հայող վերոնշեալ տարեդարձին առիթով հրատարակուած փաստաթուղթին

» artykuł w j. ormiańskim                » "Նիկիա վերադառնալ որպէս եղբայրներ"



PARAFIA CENTRALNA
SERDECZNIE ZAPRASZAM
na Mszę św. w obrządku ormiańskim

W 6. NIEDZIELĘ ORMIAŃSKIEGO WIELKIEGO POSTU
6 KWIETNIA, O GODZ. 11.00

w kaplicy Matki Bożej
przy ul. Łazienkowskiej 14 w WARSZAWIE
 

Następna Msza św. w Warszawie: zostanie odprawiona 25 kwietnia, godz. 19.00 z okazji 110. rocznicy ludobójstwa Ormian, w kościele św. Jacka (Dominikanie przy ul. Freta 8/10) poprzedzona o godz.18:30 otwarciem wystawy przed kościołem św. Jacka po Mszy św. koncert muzyki ormiańskiej Tego dnia również ważny problemowy panel dyskusyjny dotyczący rocznicy genocydu.
Dokładny program będzie podany niebawem.
 

* * *

Chętnie przekazuję apel Fundacji im. Brata Alberta z Radwanowic:
Wesprzyj Fundację im. Brata Alberta, dzieło Księdza Tadeusza Isakowicza – Zaleskiego. Przekaż swój 1,5 % podatku.
KRS 0000 028 246.
Bank PEKAO SA 21 1240 4533 1111 0000 5428 2421.
Warto, a nawet należy !

Z serdeczną pamięcią w modlitwie - ks. Józef Naumowicz


„Nasz Papież, wiemy to wszyscy, nigdy nie pragnął ocalić swego życia, zachować go dla siebie; chciał ofiarować samego siebie bez reszty, aż do ostatniej chwili, dla Chrystusa i także dla nas. Dzięki temu właśnie mógł doświadczyć, jak to wszystko, co złożył w ręce Pana, powróciło w nowy sposób: umiłowanie słowa, poezji, literatury stało się istotną częścią Jego pasterskiej misji i nadało Jego głoszeniu Ewangelii nową świeżość, aktualność i moc przyciągania — i to właśnie w czasach, gdy jest ona znakiem sprzeciwu”. 
Z homilii kard. Josepha Ratzingera
podczas pogrzebu Jana Pawła II 8 kwietnia 2005 r.
 
 
 
28 marca 2025 r. papież zatwierdził dekrety Dykasterii Spraw Kanonizacyjnych. Kościół będzie miał trzech nowych świętych i jednego nowego błogosławionego. Wśród nich jest ormiańskokatolicki arcybiskup IGNACY MALOYAN (1869–1915), który zginął podczas ludobójstwa Ormian w Turcji w 1915 r.

Wielka radość: bł. Ignacy Maloyan, ormiańskokatolicki arcybiskup z Mardin, aresztowany podczas ludobójstwa Ormian w Turcji, rozstrzelany 10 czerwca 1915 r., zostanie ogłoszony świętym. Papież Franciszek zatwierdził dekret w tej sprawie wydany przez Dykasterię Spraw Kanonizacyjnych.

ks. prof. Józef Naumowicz, protoarchimandryta
ormiańskiego Kościoła katolickiego w Polsce

Arcybiskup Ignacy Maloyan został beatyfikowany 7 października 2001 r. przez papieża Jana Pawła II podczas uroczystego nabożeństwa w Rzymie.

Urodził się 19 kwietnia 1869 r. w Mardin na terenie Imperium Osmańskiego. Wychował się katolickiej rodzinie pochodzenia ormiańskiego. Był czwartym z ośmiorga dzieci. Na chrzcie otrzymał imię Choukrallah. Od najmłodszych lat pragnął zostać kapłanem. Kształcił się w klasztorze Matki Bożej w Bzommar w Libanie. Święcenia kapłańskie w obrządku ormiańskokatolickim przyjął w uroczystość Bożego Ciała w 1896 r. W dniu święceń za szczególnego patrona obrał sobie św. Ignacego z Antiochii. Od tego momentu posługiwał się imieniem świętego patrona. (...)

Հայոց ցեղասպանութեան նահատակ` Երանելի Իգնատիոս Մալոյանը Սուրբ կը հռչակուի
(...) Սուրբ պիտի հռչակուի 1915-ի հայոց ցեղասպանութեան ընթացքին նահատակուած Երանելի Ինգնատիոս Շուքրալահ Մալոյանը, Մարտինի Հայ Կաթողիկէներու երբեմնի առաջնորդ` Անոր հետ սուրբ կը հռչակուին նաեւ աշխարհական Փիեթրօ Թօ Ռոէ, Փափուա Նոր Կինէայի մէջ անցեալ դարուն ապրած նահատակ, ապա Մարիա Տէ Մոնթէ Քարմելոն` «Suore Ancelle di Gesù» միաբանութեան հիմնադրուհին։ Երանելի պիտի հռչակուի Հայր Քարմելօ Տէ Փալման եւ Աստուծոյ Ծառայի տիտղոսը պիտի ստանայ Պրազիլցի Ճուզեփփէ Անթոնիօ Մարիա Իպիափինան։

W tradycji ormiańskiej, podobnie jak w wielu wschodnich tradycjach, środa po IV Niedzieli Wielkiego Posty - niedzieli roztropnego rządcy (Տնտեսի Կիրակի), czyli jego 24. dzień, jest bardzo ważna. Jest ona nazywana półpościem (Միջինք), bowiem tego dnia mija równo połowa Wielkiego Postu.
W liturgii śpiewane są specjalne hymny na zaznaczenie, że połowa postu za nami. Przygotowywany jest specjalny poczęstunek, zawieszony jest na ten dzień ścisły post "o chlebie i soli". Nie jest to święto religijne, ale po prostu okazja do spotkań - modlitwy, dziękowania Bogu za dni, które minęły, biesiadowania. 

Միջինք` Չորեքշաբթի 26 Մարտին հայոց մօտ Միջինք է
Մեծ Պահոց ճիշդ կէսը յատկանշող օրը կը կոչուի ՄԻՋԻՆՔ։ Կը նշուի Մեծ Պահքի 24-րդ օրը, այսինքն Դ. շաբթուան Չորեքշաբթի օրը։ (...)
Նշենք թէ՝ յատուկ նշանակութեամբ կրօնական տօն մը չէ, առաւելաբար ժողովրդական համախմբումի մը առիթ է, կորով եւ բարոյական քաջալերանք ներշնչելու հաւատացեալներուն , որպէսզի անոնք ՜՜իմաստալից պահեցողութիւնը՝՝ նոյն ոգիով շարունակեն երկրորդ կիսուն եւս, մինչեւ պահքի լրումը՝ կամ Ս. Զատիկը։(...)
Տուներու մէջ կը պատրաստուին Միջինքի բաղարջ հաց, կարկանդակ եւ ''կուտապ''։
Հացին մէջ ընդհանրապէս կը պահուի մանր երկաթեայ դրամ մը. հաւաքոյթին ընթացքին երբ հացը մաս առ մաս կը բաժնուի , բոլորին ուշադրութիւնը կը սրուի գտնելու տարուան բախտաւորը, այս պարագային այն՝ որուն բաղարջահացի մասէն դուրս պիտի գայ պահուած դրամը...կամ գունաւոր ուլունք մը .

» cały artykuł w j. ormiańskim

19 marca w całym Kościele katolickim obchodzona jest uroczystość św. Józefa, Oblubieńca NMP. Jego relikwie nie zostały odnalezione. Domniemany grób miałby się znajdować w grocie pod Bazyliką Zwiastowania w Nazarecie lub według innych przekazów – w dolinie Jozafata w Jerozolimie. Jest patronem: Kościoła powszechnego, małżeństw i rodzin chrześcijańskich, robotników, rzemieślników, cieśli, drwali, stolarzy, kołodziejów, wypędzonych, bezdomnych, dobrej śmierci.
W sprawie szczegółów życia św. Józefa musimy polegać na tym, co przekazały o nim Ewangelie. Poświęcają mu one łącznie 26 wierszy, a jego imię wymieniają 14 razy. Osobą św. Józefa zajmują się wprawdzie bardzo żywo także apokryfy: Protoewangelia Jakuba (z w. II), Ewangelia Pseudo-Mateusza (w. VI), Ewangelia Narodzenia Maryi (w. IX), Ewangelia Tomasza (w. II) i Historia Józefa Cieśli (w. IV), opowiadając o rodzinie Józefa, jego małżeństwie, pracy i śmierci; zbyt wiele w nich jednak legend, by można je było traktować poważnie. Niewiele mówią one także o latach dzieciństwa i wczesnej młodości Józefa.

MODLITWA DO ŚIĘTEGO JÓZEFA

Do Ciebie, św. Józefie, uciekamy się w naszej niedoli. Wezwawszy pomocy Twej Najświętszej Oblubienicy, z ufnością również błagamy o Twoją opiekę. Przez miłość, która Cię łączyła z Niepokalaną Dziewicą Bogarodzicą, i przez ojcowską Twą troskliwość, którą otaczałeś Dziecię Jezus, pokornie błagamy: wejrzyj łaskawie na dziedzictwo, które Jezus Chrystus nabył Krwią swoją i swoim potężnym wstawiennictwem i dopomóż nam w potrzebach naszych. Opatrznościowy Stróżu Bożej Rodziny, czuwaj nad wybranym potomstwem Jezusa Chrystusa.
Oddal od nas, ukochany Ojcze, wszelką zarazę błędu i zepsucia. Potężny Wybawco nasz, przybądź nam łaskawie z niebiańską pomocą w tej walce z mocami ciemności, a jak niegdyś uratowałeś Dziecię Jezus z niebezpieczeństwa, które groziło Jego życiu, tak teraz broń świętego Kościoła Bożego od wrogich zasadzek i od wszelkiej przeciwności.
Otaczaj każdego z nas nieustanną opieką, abyśmy za Twoim przykładem i Twoją pomocą wsparci - mogli żyć świątobliwie, umrzeć pobożnie i osiągnąć wieczną szczęśliwość w niebie. Amen.

 

Սուրբ Յովսէփ,
դուն որ պահպանեցիր Մարիամի եւ Յիսուսին հետ կապը,
օգնէ մեզի խնամք տանելու համար մեր կեանքի մէջ մեր ունեցած յարաբերութիւններուն։
Ոչ մէկը թող փորձարկէ առանձնութենէն յառաջ եկած լքումի զգացումը։
Իւրաքանչիւր անձ թող հաշտուի իր պատմութեան հետ,
անոնց հետ, որոնք զինք կանխեցին,
եւ գործուած սխալներուն մէջ ճանչնայ ձեւը`
որով նախախնամութիւնը ճամբայ բացաւ եւ չարը չունեցաւ վերջին խօսքը։
Բարեկամ եղիր անոր, որ աւելիով կը տքնի
եւ այնպէս ինչպէս թիկունք կանգնեցար Մարիամին եւ Յիսուսին
անոնց դժուար պահերու ընթացքին
մեզի ալ աջակցիր մեր ճանապարհորդութեան ընթացքին. Ամէն։

"Jeżeli wyznajemy nasze grzechy, [Bóg] jako wierny i sprawiedliwy
odpuści je nam i oczyści nas z wszelkiej nieprawości." (1 J 1, 9)
 
Blaise Pascal, słynny francuski filozof XIX wieku pisze w jednym ze swoich dzieł: „Istnieją dwa rodzaje ludzi: sprawiedliwi, którzy uważają siebie za grzeszników, i grzesznicy, którzy uważają siebie za sprawiedliwych”.
Większość ludzi należy do tej drugiej kategorii. Wielu z nich wierzy, że są sprawiedliwi, ponieważ przestrzegają Dziesięciu Przykazań, mają moralne poczucie dobra i zła. Zapominają o słowach apostoła Pawła: „wszyscy bowiem zgrzeszyli i pozbawieni są chwały Bożej, ” (Rz 3,23), a także apostoła Jan: „Jeśli mówimy, że nie mamy grzechu, to samych siebie oszukujemy i nie ma w nas prawdy. (…) Jeśli mówimy, że nie zgrzeszyliśmy, czynimy Go [Boga] kłamcą” (1 J 1, 8, 10).
Wyznanie grzechów jest pierwszym warunkiem pojednania z Bogiem i zbawienia. Istnieją różne rodzaje wyznania. Powiedzenie „zgrzeszyłem” nie wystarczy.

Խոստովանութիւն (Մեծ Պահքի Առիթով)
(...) 
Աստուծոյ հետ հաշտուելու եւ Քրիստոսի միջոցով Անոր բերած փրկութեան արժանանալու նախապայմանն է մեղքերու խոստովանութիւնը: Բայց ի՞նչ է ճշմարիտ եւ լիիրաւ խոստովանութիւնը: Խոստովանութիւններու տեսակները կան: «Ես մեղանչեցի» ըսելը բաւական չէ լիիրաւ խոստովանութեան համար: Օրինակներով խօսինք.
Ա.- Կան խոստովանութիւններ, որոնք շահախոյզ (expedient) են: Երբեմն մարդիկ, երբ ճարահատ դառնան, «մեղայ» կ՛ըսեն շահադիտական նպատակներով: «Կ՛ընդունինք, որ մեղաւոր ենք» կ՛ըսեն, որպէսզի փախուստ տան աւելի խիստ դատավճիռէ: Դատարաններու մէջ երբեմն քրէական յանցագործութիւն կատարած ոճրագործներ լալով «մեղայ» կ՛ըսեն, բայց իրականութեան մէջ լուրջ զղջումի հոգի չունին: «Մեղաւոր եմ» կ՛ըսեն, որպէսզի դատաւորներու եւ դատական ատեանի բարեացակամութիւնը շահին:

» cały artykuł w j. Ormiańskim (Vatican News)

Kim jesteśmy?
Jesteśmy Katolickim Kościołem Wschodnim, pełnoprawnym członem Kościoła Katolickiego, uznającym władzę i autorytet Biskupa Rzymu. Wyróżnia nas starożytny obrządek ormiański.

czytaj więcej
Obrządek ormiański
Obrządek ormiański wywodzi się z Armenii, z tradycji św. Bazylego. Uformowany przez św. Grzegorza Oświeciciela. Charakterystycznym wyróżnikiem jest język liturgiczny - grabar czyli język staroormiański.
czytaj więcej