default_mobilelogo
 "Gloryfikacja św. Jana Chrzciciela", Katedra Ormiańska, Lwów
Jan Henryk Rosen 1926

Głośna wystawa poświęcona Katedrze Ormiańskiej i jej twórcom, przygotowana przez Międzynarodowe Centrum Kultury w Krakowie, której współorganizatorem jest Narodowy Instytut Polskiego Dziedzictwa Kulturowego za Granicą – Polnika tym razem trafiła do Kielc.
Muzeum Dialogu Kultur
w Kielcach.
Czas trwania wystawy –
od 15 lutego – 30 maja 2021.
Opieka merytoryczna i koncepcja wystawy – autorstwa dr. Michała Wiśniewskiego, a koordynatorem dr Artur Ptak
ARMENIA

Święto to jest bogate w symbolikę światła. Od X w. pojawia się obrzęd poświęcenia świec, który jeszcze podkreśla i ubogaca tą symbolikę, odbywają się uroczyste procesje ze świecami.
Zgodnie z tradycją ormiańskiego Kościoła katolickiego uroczystości rozpoczynają się wieczorem 1 lutego. Śpiewany jest przepiękny hymn Exsultet (od pierwszego słowa hymnu, z łacińskiego "Ex saltare", co znaczy "skakać z radości"), czytane fragmenty Księgi Kapłańskiej i Księgi Przysłów, proroctwa apostoła Pawła z listu do Galatów (Ga 3: 24-29), fragment Ewangelii wg św. Łukasza (Łk 2: 22-40), opisujący ofiarowanie Dzieciątka Jezus w Świątyni jerozolimskiej.

Podczas czytania Ewangelii kapłan rozpala ognisko. Ogień symbolizuje Chrystusa - niebiańskie Światło, czci się Maryję, która to Światło na ziemię sprowadziła. 

» artykuł i zdjęcia z Mets Sepasar, Bavry, Panik, Tashir

 

2 LUTEGO - ŚWIĘTO OFIAROWANIA PAŃSKIEGO
orm. Tiarnyntaracz - Տեառնընդառաջ

2 lutego,  przypada czterdziestego dnia po Bożym Narodzeniu, Kościół katolicki obchodzi święto Ofiarowania Pańskiego. Czyni to na pamiątkę ofiarowania przez Maryję i Józefa ich pierworodnego syna, Jezusa, w świątyni jerozolimskiej. W polskiej tradycji jest to też święto Matki Bożej Gromnicznej. 2 lutego przypada także Dzień Życia Konsekrowanego. Siostry i bracia zakonni, podobnie jak Jezus w świątyni Jerozolimskiej, ofiarowują swoje życie na wyłączną służbę Bogu.
Przed 1969 r. na Zachodzie święto Ofiarowania Pańskiego znane było jako Święto Oczyszczenia Najświętszej Maryi Panny. Po soborze zmieniono nazwę, żeby ukazać chrystocentryczne znaczenie uroczystości. 

Według Ewangelii (Ewangelii wg św. Łukasza, 2: 22-39Jezus, zgodnie z prawem żydowskim, jako pierworodny syn był ofiarowany Bogu w świątyni jerozolimskiej. Wtedy też starzec Symeon wypowiedział proroctwo nazywając Jezusa "światłem na oświecenie pogan i chwałą Izraela". Dlatego święto to jest bogate w symbolikę światła.

 » cały artykuł

» "Եկե՛ք այսօր Սիմեոն ծերունու նման գրկենք Հիսուս Մանկանը. Տեառնընդառաջ"
artykuł na stronie Ordynariatu Ormiańskiego Kościoła Katolickiego
dla Armenii i Europu Wschodniej (w j. ormiańskim)




Święto św. Sarkisa (pol. św. Sergiusza)
Surp Sarkis - Սուրբ Սարգիս
to 
dzień błogosławieństwa młodzieży.
Jest świętem ruchomym, w tym roku – wg ormiańskokatolickiego
kalendarza liturgicznego – przypada 30 stycznia
.

Św. Sarkis, męczennik, jest uznawany za patrona zakochanych.

 św. Sarkis - "ŚWIĘCI Z KALENDARZA FKiDOP  2020 - LUTY"
(w j. polski i ormiańskim)

  

ARMENIA

Wieczorem 27 stycznia młodzież z wioski Bavra (prow. Szirak) z Ormiańskiego Związku Młodzieży Katolickiej regionu Aszocka zorganizowała w kościele wydarzenie z okazji przypadającego 28 stycznia Dnia Wojska. Rozpoczęło się modlitwą w kościele za ormiańskich żołnierzy, którzy zginęli, zostali pojmani, ranni, czy zaginęli.
Następnie z kościelnego podwórka zostały wypuszczone balony, które poniosły intencje zapisane na kartkach. Potem młodzież odwiedziła grób żołnierza, który zginął, modlono się za Niego, zapalono znicze.

 
na podstawie: FB Ormiańskiego Związku Młodzieży Katolickiej Aszocka, Nikol Margaryan

ŚWIAT - INNE
Zabytkowy kościół ormiańskokatolicki św. Grzegorza Oświeciciela, wzniesiony w latach trzydziestych XIX w. w okolicach Bursy w północno-zachodniej Turcji, pozostający od wielu lat w rękach prywatnych, został wystawiony na sprzedaż na miejscowym rynku nieruchomości. Wiadomość ta wywołała smutek i rozgoryczenie społeczności ormiańskiej w tym kraju, która jednak nie ma środków prawnych ani finansowych, aby odzyskać swą dawną własność i przywrócić ją do kultu chrześcijańskiego.
Budynek postawiono na obszarze, który wtedy, co najmniej do połowy XIX wieku, zamieszkany był w większości przez katolickich Ormian. Po zagładzie Ormian w 1915 ziemie te się wyludniły, a świątynia była wykorzystywana jako skład tytoniu.
W rozmowie z “Agosem” (pismo ormiańsko-tureckie) ormiańskokatolicki archieparcha Konstantynopola abp. Lévon Boghos Zékiyan oświadczył, że nawiązał kontakt ze spółką, która reklamowała sprzedaż budynku. “Nie mamy niestety możliwości kupna kościoła. Nie przeszkadza nam fakt, że funkcjonowałby on jako placówka kulturalna, mamy tylko nadzieję, że odprawilibyśmy tam liturgię raz w roku” – powiedział hierarcha. 
 » VATICAN NEWS - artykuł na temat losu tego i innych kościołów chrześcijańskich w Turcji
*
Starożytny ormiański kościół w Kütahya zrównany z ziemią
Kościół św. Torosa w Kütahya, pochodzący sprzed XVII wieku i od pewnego czasu zdekonsekrowany, został zrównany z ziemią po tym, jak znalazł się w posiadaniu prywatnych właścicieli. Poinformowała o tym ormiańsko-turecka gazeta „Agos” z siedzibą w Stambule, powołując się na lokalne źródła.
  
zdjęcie: Ks. Włodzimierz Piętka/FOTO GOŚĆ
Serdecznie proszę o modlitwę o zdrowie
dla ks. RAFAŁA KRAWCZYKA,
proboszcza ormiańskokatolickiej parafii pw. Świętego Krzyża w Soczi,
wieloletniego duszpasterza ormiańskokatolickiego w Polsce. 
Przed dwoma dniami otrzymał wynik pozytywny w teście na koronawirusa. Leży w szpitalu w Płocku.

Otoczmy go naszą modlitwą i życzliwą pamięcią

ks. Józef Naumowicz


24 stycznia 2021 r. po raz drugi Kościół katolicki, również obrządku ormiańskiego, obchodzi Niedzielę Słowa Bożego.

Ojciec Święty postanowił, aby III niedziela zwykła była obchodzona w całym Kościele jako Niedziela Słowa Bożego. Ustanawiam zatem III Niedzielę Zwykłą w ciągu roku jako poświęconą celebracji, refleksji oraz krzewieniu Słowa Bożego – napisał Papież Franciszek. I dalej: Celebrowanie Niedzieli Słowa Bożego wyraża charakter ekumeniczny, ponieważ Pismo Święte wskazuje tym, którzy się w nie wsłuchują, drogę do przebycia, aby dojść do trwalej i autentycznej jedności. (…)
Niech Niedziela poświęcona Słowu sprawi, aby w Ludzie Bożym wzrosła religijna i bliska znajomość Pisma Świętego, jak święty autor nauczał już w dawnych czasach: «Słowo to bowiem jest bardzo blisko ciebie: w twych ustach i w twoim sercu, byś je mógł wypełnić» (Pwt 30, 14).

Nowe święto zostało ustanowione przez papieża Franciszka 30 wrzesnia 2019 r. w liście apostolskim Aperuit illis (link poniżej), wystosowanym na zakończenie jubileuszowego Roku Miłosierdzia. Dokument został podpisany w 1600 rocznicę śmierci św. Hieronima ze Strydonu – wielkiego miłośnika i tłumacza Pisma Świętego, a jednocześnie w dzień wspomnienia liturgicznego tego doktora Kościoła.

WATYKAN

Orędzie Ojca Świętego na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu jest tradycyjnie publikowane 24 stycznia, w dniu, gdy Kościół katolicki wspomina św. Franciszka Salezego, którego papież Pius XI ogłosił w 1923 r. patronem pisarzy katolickich i dziennikarzy. Tegoroczne opublikowano w wigilię, 23 stycznia: "Rzym, u św. Jana na Lateranie, 23 stycznia 2021 r., w wigilię wspomnienia św. Franciszka Salezego".
Również jest tradycją, że temat kolejnego takiego orędzia papież ogłasza w dniu święta archaniołów Michała, Gabriela i Rafała (28 września) roku poprzedniego.
55. już orędzie na rok 2021 jest zatytułowane: "«Chodź i zobacz» (J 1,42). Komunikowanie jako spotkanie ludzi takimi jacy są i gdzie są".
Właśnie te słowa apostoła Filipa z Ewangelii Jana (1, 43-46), zajmujące centralne miejsce w Ewangelii, zostały wybrane przez Papieża Franciszka.
Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu jest jedynym na świecie świętem do którego wzywał Sobór Watykański II ("Inter mirifica", 1963). Obchodzony jest on w Polsce w III niedzielę września (w 2021 roku będzie to 19 września). Natomiast w wielu innych krajach jest obchodzony w niedzielę przed uroczystością Zesłania Ducha Świętego (w 2021 roku - 16 maja). 
WIELKI  TYDZIEŃ 2020

Podczas Wielkiego Tygodnia Kościół uroczyście celebruje paschalne tajemnice zbawienia: dzieło odkupienia człowieka i uwielbienia Boga, dokonane przez mękę, śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa Pana. Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową Męki Pańskiej, rozciąga się dalej na dni od Wielkiego Poniedziałku do Wielkiego Czwartku, kiedy to Msza św. Wieczerzy Pańskiej inicjuje celebracje Triduum Paschalnego. Wigilia Paschalna rozpoczyna radosny okres wielkanocny, wraz z jego liturgicznymi celebracjami, stanowiącymi szczyt życia Kościoła oraz apogeum radości człowieka odkupionego.

 

3 KWIETNIA – WIELKA SOBOTA
    » Ewangelia wg św. Mateusza (Ew. Mt 28, 1-20)

Wigilia Paschalna

 Paniki, Armenia, 2017 r

Wielka Sobota jest dniem ciszy i oczekiwania. Według Tradycji apostołowie rozpierzchli się po śmierci Jezusa, a jedyną osobą, która wytrwała w wierze, była Bogurodzica. 
Po śmierci krzyżowej i złożeniu do grobu wspomina się zstąpienie Jezusa do otchłani. Wiele starożytnych tekstów opisuje Chrystusa, który „budzi” ze snu śmierci do nowego życia Adama i Ewę.
Tradycją Wielkiej Soboty jest poświęcenie pokarmów wielkanocnych.
W wielkosobotni wieczór odprawia się uroczystą liturgię Zmartwychwstania. Rozpoczyna się ona w wygaszonej świątyni; światła rozpalają się dopiero na słowa z księgi Izajasza: „Powstań! Świeć, bo przyszło twe światło i chwała Pańska rozbłyska nad tobą…”. Rozpoczyna się świętowanie Wielkanocy (Zatik) radosnym obrzędem zapalania świec. 

Pogrzeb

Jak Józefowi z Arymatei, uczniowi sprawiedliwemu i świętemu, daj mi Siebie jako dar łaski, który wszystkim rozdzielasz życie.
Zostałeś owinięty w czyste prześcieradło, ułożono Cię w nowym grobie, nie pozwól, abym stał się podobny do tych, którzy wstępują do głębi otchłani.
Lecz racz sprawić, by dusza moja umarła dla występku, ożyw mnie dla nieba ze względu na tajemnice świętej mirry i kadzidła czystego o słodkim zapachu.
Ciebie, którego czczą chóry anielskie, z lękiem, w sposób niewidzialny, teraz pilnują żołnierze, o czuwający Strażniku Izraela!
Strzeż mnie Twą prawicą i powierz mnie świętemu Aniołowi, aby mnie ustrzegł nietkniętym w nocnej walce niewidzialnej.
Zostałeś opieczętowany w grobie pieczęcią strażników rozwiązanego już kapłaństwa. Ty, który jesteś skarbem życia nieśmiertelnego, zostałeś ukryty w sercu ziemi.
Opieczętuj znakiem Twojego krzyża bramy mego ducha i moich zmysłów, w których się znajduje wejście dobra i zła, i utrwal we mnie dobro.

(fragmenty „Jezus, Syn jedyny Ojca” św. Nerses Sznorhali)

TRANSMISJE LITURGII WIGILII PASCHALNEJ
» kościół Zwiastowanie NMP, Bejrut (Liban) z udziałem Patriarchy - katolikosa Krikora Bedrosa XX
 » Katedra św. Męczenników, Giumri (Armenia)
» Erywań (Armenia) z udziałem ordynariusza abp. Rafała Minassiana 

  • img_1567
  • img_1568
  • img_1569
  • img_1570
  • img_1571
  • img_1573


 

10 KWIETNIA – WIELKI PIĄTEK

   
Wielki Piątek kościół św. Zbawiciela, Bejrut (Liban), 2020

» Męka Jezusa Chrystusa wg św. Jana (J 18,1-19,42)

DZIEŃ MĘKI PAŃSKIEJ 

  
Wielki Piatek, Giumri (Armenia), katedra Świętych Męczenników,2020

Zniewagi
Przywdziałeś purpurę, włożyłeś na siebie czerwoną szatę; żołnierze Poncjusza Piłata uważali ja za znak hańby.
Zdejmij ze mnie Włosienicę grzechu, purpurę czerwoną jak krew i przywdziej mnie w radosne szaty, w które przywdziałeś pierwszego człowieka

Ukrzyżowanie
Za drzewo śmiercionośne, które wyrosło pośrodku raju – niosłeś na Twych ramionach drzewo krzyża; Ty je zaniosłeś aż na szczyt Golgoty.
Moja dusza upadła w grzechu dźwigając tak wielki ciężar; uszyj mi przez słodkie jarzmo i lekki ciężar krzyża.
(…)

Śmierć Jezusa
Gdy głosem potężnym zawołałeś ”Eli, Eli”, pokruszyły się fundamenty ziemi i zadrżały najwyższe góry.
Zasłona starego prawa rozdarła się od góry do dołu, otwarły się groby i ciała świętych z martwych powstały.

(fragmenty „Jezus, Syn jedyny Ojca” św. Nerses Sznorhali)

 TRANSMISJE LITURGII MĘKI PAŃSKIEJ:

 » Katedra św. Męczenników, Giumri (Armenia)
» kościół św. Zbawiciela, Bejrut (Liban) z udziałem Patriarchy - katolikosa Krikora Bedrosa XX
» Erywań (Armenia) z udziałem ordynariusza abp. Rafała Minassiana 
   

 

 9 KWIETNIA – WIELKI CZWARTEK
»
 
Ewangelia wg św. Mateusza (Ew. Mt 26, 17-30)

Ostatnia Wieczerza
Dzień ustanowienia Najświętszego Sakramentu i Sakramentu Kapłaństwa.

Ormiańskokatolicka parafia pw. Świętego Krzyża,  
Soczi 2019

Wielki Czwartek to dzień pokuty – modlitwy, spowiedzi.
Liturgię rozpoczynają nieszpory, po których następuje obrzęd umywania nóg przez kapłana i msza święta Wieczerzy Pańskiej. Po przerwie, zaczyna się nocne czuwanie, odprawiane jest nabożeństwo Khawarum („Ciemność”). Podczas niej czyta się 6 długich fragmentów z Ewangelii. 
W trakcie nabożeństwa wystawiony jest świecznik z trzynastoma zapalonymi świecami. W centrum znajduje się biała lub czerwona świeca, która symbolizuje Jezusa. Skrajna świeca, czarna – Judasza. Po przeczytaniu każdego kolejnego fragmentu Ewangelii kapłan gasi po dwie świece.
Po przeczytaniu wszystkich fragmentów pozostaje zapalona tylko jedna – środkowa świeca. Chrystusa.


 Katedra w Giumri (Armenia), 2019

Ostatnia wieczerza*

Tego wieczoru objawiłeś się i pokazałeś zbawcza tajemnicę Krzyża, rozdzielałeś i dawałeś Swe Ciało, źródło życia oraz kielich.
Racz sprawić, abym wraz ze świętym zgromadzeniem stał się uczestnikiem Twojego stołu: Twojego Chleba życia, którego odczuwam głód i Twojego napoju, którego odczuwam pragnienie.

Umycie nóg
Umyłeś w miednicy ich nogi Twymi czystymi rękoma i uczyłeś ich pokory najpierw słowami, a w owej godzinie – przez czyny.
Obmyj również błoto moich złości na prośbę swych świętych towarzyszy i skieruj kroki mych stóp drogą pokory, ku niebu. 

* Cytaty w kolejne dni Triduum Paschalnego pochodzą z poematu „Jezus, Syn jedyny Ojca” św. Nersesa Sznorhali, w przekładzie ks. Marka Starowieyskiego.
Nerses Sznorhali (Wdzięczny) (1102 – 1178) Patriarcha ormiański - teolog, wielki chrześcijański pisarz i poeta, Święty apostolskiego Kościoła ormiańskiego oraz Kościoła katolickiego. Działał  na rzecz zjednoczenia Kościołów chrześcijańskich.

TRANSMISJE LITURGII:
» msza św Krzyżma Świętego, kościół św. Krzyża, Bejrut   
Nabożeństwo Khawarum („Ciemność”):
» Wieczór Pański, kośc. Zwiastowania NMP, Bejrut       » Katedra św. Męczenników, Giumri (Armenia)

 

8 KWIETNIA – WIELKA ŚRODA

» Ewangelia wg św. Mateusza (Ew. Mt 26, 3-16)

namaszczenie Jezusa przez kobietę, zdrada Judasza

 
Wielka Środa jest przygotowaniem do Triduum Paschalnego – trzech ostatnich dni Wielkiego Tygodnia. W Wielką Środę czytana jest Ewangelia o zdradzie Judasza i namaszczeniu Chrystusa na Jego pogrzeb (Mt 26,3–16). Jest to nie tylko przypomnienie, ale też ostrzeżenie, że każdy może zdradzić Boga.

» msza św., seminarium w Erywaniu (Armenia)  

6 KWIETNIA – WIELKI PONIEDZIAŁEK

» Ewangelia wg św. Mateusza (Ew. Mt 20, 17-28)

ostatnia podróż Jezusa do Jerozolimy

» msza św., seminarium w Erywaniu (Armenia)

7 KWIETNIA – WIELKI WTOREK


» Ewangelia wg św. Mateusza (Ew. Mt 25, 1-13)

o pannach nierozsądnych i roztropnych 


» msza św., seminarium w Erywaniu (Armenia)


Ewangelia z Wielkiego Poniedziałku (Ew. Mt 20, 17-28), to trzecia zapowiedź Męki Pańskiej.
Wielki Wtorek to czas szczególnego przygotowania na nadejście Oblubieńca. Kościół rozważa tego dnia przypowieść o pannach roztropnych i nierozsądnych (Mt 25,1–13), pouczając wiernych o gotowości, którą trzeba okazać w chwili, gdy Pan będzie się zbliżał.
 

 
 
Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan jest to tydzień od 18 do 25 stycznia. Termin ten został zaproponowany w 1908 r. przez pioniera ruchu ekumenicznego, Paula Wattsona z USA, aby obejmował czas między dniem wspominającym św. Piotra, a dniem upamiętniającym nawrócenie św. Pawła. Na półkuli południowej, gdzie w styczniu zwykle trwają wakacje, jest zazwyczaj obchodzony w innym terminie, np. w okresie obejmującym święto Pięćdziesiątnicy. 
Sobór watykański II w Dekrecie o ekumenizmie Unitatis redintegratio nalegał na tę modlitwę, potwierdzając "swą świadomość, że ten święty plan pojednania wszystkich chrześcijan w jedności jednego i jedynego Kościoła Chrystusowego przekracza ludzkie siły i zdolności".
  „KULTURA TROSKLIWOŚCI JAKO DROGA DO POKOJU"
Kultura troskliwości jest uprzywilejowaną drogą budowania pokoju we współczesnym świecie – wskazuje papież Franciszek w orędziu na Światowy Dzień Pokoju, który obchodziliśmy 1 stycznia 2021 roku pod hasłem: „Kultura troskliwości jako droga do pokoju”.
Tym razem papieskie orędzie jest głęboko osadzone w kontekście „wielkiego kryzysu sanitarnego Covid-19”. Stał się on zjawiskiem wielopłaszczyznowym i globalnym, silnie pogłębiając powiązane ze sobą kryzysy, takie jak kryzys klimatyczny, żywnościowy, gospodarczy i migracyjny, oraz sprawiając ogromne cierpienia i trudności. Franciszek zapewnia o swej bliskości tych, którzy na skutek pandemii stracili kogoś z najbliższych bądź zostali pozbawieni pracy. Oddaje też cześć wszystkim, którzy pospieszyli na pomoc potrzebującym. Do liderów politycznych i gospodarczych apeluje o zapewnienie dostępu do szczepionek i niezbędnych technik medycznych.
Pierwsza część papieskiego orędzia to obszerny rys historyczny kultury troskliwości. Franciszek wychodzi od zobowiązań, które nakłada na człowieka Stwórca, czyniąc go stróżem swego brata oraz powierzając mu stworzenie.
Pierwsi uczniowie Chrystusa dzielili się tym, co mieli, aby nikt nie był w potrzebie. Kiedy skończył się czas prześladowań przejawem chrześcijańskiej caritas stały się wielorakie dzieła pomocy dla potrzebujących. Franciszek zauważa, że to właśnie z tej tradycji wyrasta katolicka nauka społeczna, stanowiąca cenne dziedzictwo zasad, kryteriów i wskazań, którymi może się kierować współczesny świat.

Pierwszym jej elementem jest promowanie godności i praw osoby. „Każda osoba ludzka jest celem sama w sobie, nigdy nie jest jedynie narzędziem, które należy doceniać tylko ze względu na jego użyteczność, ale jest stworzona, aby wspólnie żyć w rodzinie, we wspólnocie, w społeczeństwie, gdzie wszyscy członkowie są równi pod względem godności. To z tej godności wywodzą się prawa człowieka, a także obowiązki” – przypomina Papież.
 
Tegoroczny kalendarz FKiDOP prezentuje unikatową publikację z roku 1937, znajdująca się w zasobach Archiwum Polskich Ormian, jaką jest adres opracowany dla arcybiskupa Józefa T. Teodorowicza dla uczczenia jego 50 rocznicy święceń kapłańskich i 25. otrzymania sakry biskupiej.
Kolejne miesiące zostały zilustrowane barwnymi ilustracjami, reprodukcjami akwarel kościołów ormiańskich autorstwa Stanisława Bisanza. Na odwrocie, oprócz opisu danej parafii zamieszczono kopie kartek, na których podpisali się parafianie ormiańskich parafii Lwowa, Brzeżan, Czerniowiec, Horodenki, Kut, Łyśca, Stanisławowa, Śniatyna i Tyśmienicy. Z powodu ograniczeń rozmiarami kalendarza pokazano tylko ich fragmenty. TUTAJ, na stronie Archiwum Polskich Ormian, można znaleźć więcej podpisów.
W kalendarzu, oprócz świąt kośc. łacińskiego, zaznaczono najważniejsze święta obchodzone w obrządku ormiańskim, podane są za kalendarzem liturgicznym ormiańskiego Kościoła katolickiego na rok 2021, opracowanym przez Patriarchat tego Kościoła w Bzommar, w Libanie, wydanym w grudniu 2020 r.

 

GLIWICE

W Niedziela Chrztu Pańskiego (łac.) 10 stycznia 2021, w Kościele Trójcy Świętej w Gliwicach, siedzibie ormiańskokatolickiej parafii południowej pw. św. Grzegorza Oświeciciela (Sanktuarium Matki Boskiej Łysieckiej) została odprawiona msza św. z okazji święta Astwacahajnutiun - Narodzenia i Chrztu Pańskiego. Mszy przewodniczy ks. prof Józef Naumowicz.

zdjęcia: FB Wojciech Bujak

 

WROCŁAW

Trzeba iść naprzód z Bogiem, wiarą, nadzieją…

Wszyscy odczuwaliśmy brak Mszy św. ormiańskokatolickiej we Wrocławiu. Dlatego z radością przyjęliśmy wiadomość o przyjeździe do Wrocławia ks. prof. Józefa Naumowicza, by odprawić świąteczną mszę św. Objawienia i Chrztu Pańskiego. Radość ze spotkania z wiernymi wyraził również kapłan, podkreślając, że nie spodziewał się tak licznego udziału wiernych. Ksiądz do Wrocławia przyjechał po porannym odprawieniu Mszy św. w Gliwicach.

zdjęcie: Foto Gość

» cały artykuł 

» galeria zdjęć w Gościu Niedzielnym               » artykuł w Gościu Niedzielnym


Autor wykonał olbrzymią pracę, często zupełnie pionierską, odkrywając dokumenty wcześniej niepublikowane czy wręcz kompletnie nieznane, a mające fundamentalne znaczenie dla procesu poznawania dziejów wspólnoty ormiańskokatolickiej na kresach dawnej Rzeczpospolitej. […] Dr Krzyżowski oddaje do naszych rąk kompleksowe studium, w którym dotyka wszystkich aspektów funkcjonowania wspomnianej jednostki administracyjnej Kościoła ormiańskiego. […] W pracy znajdujemy ponadto wiele informacji z dziejów Ormian polskich, co dodaje jej tylko wartości i czyni tym ważniejszą w dziedzinie publikacji poświęconych tematyce ormiańskiej. (abp Rafał Minassian, ordynariusz Ormian katolików w Armenii, Gruzji, Rosji, Ukrainie i Europie Wschodniej}

Bogato ilustrowaną książkę liczącą ponad 700 stron wydał krakowski Ośrodek Badań nad Kulturą Ormiańską w Polsce jako trzeci tom z serii “Biblioteka Lehahayer”. Publikację do druku przygotowała Księgarnia Akademicka, a współfinansowała jej wydanie Fundacja Kultury i Dziedzictwa Ormian Polskich z dotacji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. W sprawie nabycia książki proszę zwracać się do Księgarni Akademickiejhttps://akademicka.com.pl/.

Siostry Benedyktynki z Wołowa, spadkobierczynie Panien Benedyktynek Ormiańskich ze Lwowa, 10 stycznia tego roku, przekazały Fundacji Kultury i Dziedzictwa Ormian Polskich kolejny niezwykle cenny dar – pozostałe 4 portrety ksień benedyktynek lwowskich i obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem.
Pierwszej z ksień – Marianny Nersesewiczówny oraz portrety Anny Ludwiki Krzysztofowiczówny, Kajetany Rozalii Sarkisiewiczówny i Janiny Alojzy Janowiczówny. Te cztery obrazy uzupełniają kolekcję 11 istniejących i zachowanych portretów ksień konwentu benedyktynek ormiańskich ze Lwowa. Poprzednio otrzymaliśmy od Sióstr z Wołowa 7 obrazów, które już zostały poddane specjalistycznym badaniom i konserwacji, dzięki której odzyskały dawny wspaniały blask, zachowując jednak wszelkie ślady upływu czasu od ich powstania. Przekazanie tych portretów, dla Fundacji jest historycznym wydarzeniem, uzyskujemy jeden z najcenniejszych artefaktów minionej epoki, upamiętnienie konwentu benedyktynek ormiańskich, a zarazem wyjątkową kolekcję obrazów, dających pogląd na przemiany w malarstwie tamtego czasu.
ilustracja: ksieni Janina Alojza Janowiczówna (1895-1927)
 
ARMENIA

Przed świętami Bożego Narodzenia wrocławska "Wiosna Rodzin", katolicka wspólnota, zebrała i przekazała pomoc finansową dla rodzin, uchodźców z Górskiego Karabachu przebywających w Armenii pod opieką ormiańskiego Kościoła katolickiego.

Rozdysponowaniem przesłanej kwoty zajęli się Gohar i Vardan Shakhulyan, małżeństwo z katolickiej wspólnoty z Giumri. Część jej przeznaczono na zakup świątecznych prezentów, sprawiając tym ogromną radość wszystkim obdarowanym, a przede wszystkim dzieciom. Pieniądze i podarunki trafiły do dwudziestu dwóch rodzin, a trzydziestu czterem dzieciom „podarowano uśmiech” - jak piszą w podziękowaniu dla polskich przyjaciół Gohar i Vardan.

» cały artykuł




*9 stycznia 2021 (sobota), godz. 16.00 – Kraków, kościół św. Mikołaja * 10 stycznia 2021 (niedziela), godz. 11.00 – Gliwice, kościół Świętej Trójcy * 10 stycznia 2021 (niedziela), godz. 16.00 – Wrocław, kościół pw. Bożego Ciała

 

Koncert zorganizowany przez Fundację Kultury i Dziedzictwa Ormian Polskich w ramach corocznego Dnia Ormiańskiego nie mógł odbyć się na żywo, dlatego zapraszamy do obejrzenia nagrania tego koncertu: Koncert

Wykonawcami koncertu jest sześciu śpiewaków Filharmonii Narodowej (Adam Sławiński, Grzegorz Wiśniewski, Piotr Stawarski, Bogumił Kozłowski, Miłosz Kondraciuk, Mirosław Grabski) oraz dyrygent, Jakub Kopczyński. Nagrania dokonano w Sali Prowincjalskiej klasztoru oo. Dominikanów przy ul. Freta w Warszawie.
Nagranie zostało zrealizowane dzięki dotacji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. (za www.dziedzictwo.ormianie.pl)




fot. Sławomir Kubala (“Ormiańska Warszawa”)

POGRZEB ŚP. TOMASZA WARTANOWICZA ODBĘDZIE W INNYM TERMINIE


5 stycznia 2021 z naszej ormiańskiej społeczności odszedł do Pana
śp. Tomasz Wartanowicz

Urodził się we Lwowie. Po śmierci ojca, Józefa, w 1942 roku, wyjechał z matką do centralnej Polski. Jak wspominał w książce-albumie “Ormiańska Warszawa”: “Przez pamięć o ojcu, gorliwym Ormianinie, moja mama i babka, pomimo tego, że nie były Ormiankami, od najmłodszych lat uświadamiały mnie o pochodzeniu ormiańskim i zasługach ojca i w ogóle Ormian dla Polski. Efektem tej edukacji było i jest poczucie że jestem dumny z mego ormiańskiego rodowodu“. Był doktorem nauk fizycznych, pracownikiem naukowym Politechniki Warszawskiej w Instytucie Techniki Cieplnej. Zmarł 5 stycznia 2021 roku w Warszawie.

za https://dziedzictwo.ormianie.pl/

Քրիստոս ծնավ և հայտնեցավ - Օրհնյալ է հայտնությունը Քրիստոսի

Khristos cnaw jew hajtnecaw! – Orhnial e hajtnutiun Khristosi.
Chrystus się narodził i objawił – Błogosławione jest objawienie Chrystusa

- tymi słowami, którymi pozdrawiają się Ormianie w święto narodzenia Jezusa, pozdrawiam serdecznie wszystkich Ormian w Polsce, ich Sympatyków i Przyjaciół, a także Rodziny polsko-ormiańskie / ormiańsko-polskie, których w naszym kraju jest coraz więcej.
Wszystkim życzę zdrowych, optymistycznych i przede wszystkim błogosławionych Świąt, a także, by z przeżywania tych Świąt zaczerpnęli jak najwięcej duchowych mocy, wytrwałości, pokoju i nadziei, tak bardzo dzisiaj potrzebnych. Życzenia te kieruję z okazji tego Święta obchodzonego zarówno w obrządku rzymskokatolickim (25 grudnia), jak też w rycie ormiańskim, w którym - jako jedynym w świecie – zachowała się jedna ze starożytnych praktyk, by uroczystość narodzenia i chrztu Jezusa obchodzić razem 6 stycznia jako Objawienie Boże (Astwacahajtnutiun).

Serdecznie zapraszam na Msze św. Narodzenia i Chrztu Jezusa w obrządku ormiańskokatolickim połączone z błogosławieństwem wody:

6 stycznia 2021 (środa), godz. 11.00 – Warszawa, kaplica Matki Bożej, ul. Łazienkowska 14;
w kaplicy oraz przyległej dużej sali, również nagłośnionej, według dotychczasowych przepisów może wziąć udział 14 wiernych;
chętnie popieram przedstawioną przez parafian propozycję, by liturgia była także transmitowana.
link do transmisji:
https://www.youtube.com/.../UCcmLGjcXGJExY1Dti4.../featured

9 stycznia 2021 (sobota), godz. 16.00 – Kraków, kościół św. Mikołaja
(wybrano kościół z większą powierzchnią, 
by umożliwić udział większej ilości wiernych; przed Mszą – o godz. 15.00 chrzest w obrządku ormiańskokatolickim);

10 stycznia 2021 (niedziela), godz. 11.00 – Gliwice, kościół Świętej Trójcy, ul. Mikołowska 8.

10 stycznia 2021 (niedziela), godz. 16.00 – Wrocław, kościół pw. Bożego Ciała, ul. Bożego Ciała 1

Dokładniejsze zasady udziału wiernych związane z zachowaniem rygorów sanitarnych będą podane przynajmniej tydzień wcześniej przed każdą z tych Mszy św. Mam nadzieję, że w roku 2021, dzięki łasce Bożej, będziemy mogli spotykać się bardziej regularnie na ormiańskiej liturgii, i dzięki temu, podtrzymywać także więzi oraz kultywować ormiańskie tradycje religijne i kulturowe.

 Z modlitwą
 ks. Józef Naumowicz 

W obrządku ormiańskim po święcie Narodzenia i Chrztu Jezusa, jak po czterech innych największych świętach w roku, przypada dzień modlitwy za zmarłych – or mereloc. Będziemy pamiętać zwłaszcza o zmarłych w ostatnim roku, a w szczególny sposób - o żołnierzach i cywilach, którzy ostatnich miesiącach zginęli w Arcachu i których groby rozsiały się po ormiańskiej ziemi, by dobry Bóg obdarzył ich wieczną chwałą i by z ich śmierci wyrosło dobro.

 
Kim jesteśmy?
Jesteśmy Katolickim Kościołem Wschodnim, pełnoprawnym członem Kościoła Katolickiego, uznającym władzę i autorytet Biskupa Rzymu. Wyróżnia nas starożytny obrządek ormiański.

czytaj więcej
Obrządek ormiański
Obrządek ormiański wywodzi się z Armenii, z tradycji św. Bazylego. Uformowany przez św. Grzegorza Oświeciciela. Charakterystycznym wyróżnikiem jest język liturgiczny - grabar czyli język staroormiański.
czytaj więcej