1 października 2019 pod hasłem: „Ochrzczeni i posłani” rozpoczyna się w Kościele Nadzwyczajny Miesiąc Misyjny.
W Światowy Dzień Misyjny 2017 r. papież Franciszek skierował list na ręce prefekta Kongregacji ds. Ewangelizacji Narodów, kard. Fernando Filoniego. Papież ogłasza w nim październik 2019 roku Nadzwyczajnym Miesiącem Misyjnym. Okazją do tego jest setna rocznica opublikowania przez Benedykta XV Listu apostolskiego Maximum illud. Dokumentem tym pragnął rozbudzić w całym Kościele świadomość obowiązku misyjnego.
Jego mottem są słowa: „Ochrzczeni i posłani: Kościół Chrystusa z misją w świecie”.
Papież zaznaczył, że ma się on przyczynić do rozbudzenia świadomości misji ad gentes i podjęcia z nową energią misyjnej przemiany życia i duszpasterstwa. Chodzi o to, aby wszystkim wiernym leżało naprawdę na sercu głoszenie Ewangelii i przekształcenie ich wspólnot w rzeczywistości misyjne i ewangelizacyjne; aby rozwinęło się umiłowanie misji, będących „umiłowaniem Jezusa, ale jednocześnie miłością do Jego ludu”.
„Misjonarze wyruszają w świat dlatego, że noszą w sobie Chrystusa i zamieszkuje w nich Duch Święty. Nie ma innej racji poza Chrystusem Zmartwychwstałym, żeby zdecydować się wyjechać, pozostawić najbliższych, ojczyznę, przyjaciół oraz własną kulturę” – te słowa wypowiedział Papież Franciszek do przedstawicieli instytutów zakonnych o charakterze misyjnym, które narodziły się we Włoszech, w przeddzień rozpoczęcia się Nadzwyczajnego Miesiaca Misyjnego.
EŁ
» artykuł w j. ormiańskim na stronie Ordynariatu
Ormiańskiego Kościoła katolickiego dla Armenii i Europy Wschodniej
SOBOTA, 5 PAŹDZIERNIKA
Oława na Dolnym Śląsku, godzina 10.30
Sanktuarium NMP Matki Pocieszenia, pl. Św. Maksymiliana Marii Kolbego, Rynek
Msza św. rozpoczynająca IV Dzień Ormiański
♦
NIEDZIELA, 6 PAŹDZIERNIKA
WARSZAWA, godzina 11.00,
kaplica Matki Bożej, ul. Łazienkowska 14.
♦
Celebrans: ks. prof. dr hab. Józef Naumowicz
duszpasterz ormiańskokatolickiej parafii centralnej oraz parafii południowej
PARAFIA POŁUDNIOWA |
Uroczystość odbyła się dzisiaj [29.09.2019 - red.] w gliwickim kościele Trójcy Świętej - z okazji rocznicy koronacji wizerunku Matki Bożej Łysieckiej, która odbyła się 3 września 1989 roku na placu Krakowskim.
Mszę świętą w rycie ormiańskim odprawił ks. prof. Józef Naumowicz z Warszawy, duszpasterz południowej parafii ormiańskokatolickiej z siedzibą w Gliwicach, natomiast kazanie wygłosił biskup Jan Kopiec.
- Jestem przekonany, że fakt, iż w Gliwicach znalazł bezpieczne miejsce ten czcigodny obraz Matki naszego Pana z Łyśca, to dar opatrzności, byśmy nauczyli się ustawicznie poszerzać nasze horyzonty. Bo miasto to, jak i cała ziemia górnośląska, przez wieki były poza zasięgiem tych nurtów, na które otwarta była Rzeczpospolita Obojga Narodów. Wraz z pojawieniem się wspólnoty ormiańskiej po 1945 roku, tego poszerzenia doświadczamy tu, w Gliwicach - stwierdził.
» cały artykuł: "Bp Jan Kopiec: uważam waszą obecność tutaj za nasze wielkie bogactwo "- Gość Niedzielny
» galeria zdjęć: "Uroczystość w kościele ormiańskim"- Gość Niedzielny
♦
» artykuł na stronie Katolickiej Agencji Informacyjnej ekai.pl
PARAFIA POŁUDNIOWA |
W najbliższą niedzielę 29 września w ormiańskokatolickim kościele Trójcy Świętej w Gliwicach odbędą się obchody 30-stej rocznicy koronacji obrazu Matki Bożej Łysieckiej. Z tej okazji o godzinie 11.00 Mszę świętą w rycie ormiańskim odprawi ks. prof. Józef Naumowicz, a kazanie wygłosi biskup Jan Kopiec, ordynariusz gliwicki.
Uroczystość koronacji obrazu Matki Bożej Łysieckiej miała miejsce 3 września 1989 roku. Wówczas, przed 30-stoma laty, pontyfikalnej Mszy św. w rycie ormiańskokatolickim na placu Krakowskim w Gliwicach przewodniczył Jan Piotr XVIII (Howannes Bedros XVIII) Kasparian, patriarcha ormiańskokatolicki. Koronacji obrazu dokonał razem z kard. Józefem Glempem, Prymasem Polski (jednocześnie ordynariuszem wiernych obrządków wschodnich w Polsce, pozbawionych ordynariusza własnego obrządku). Korony dla cudownego obrazu poświęcił Ojciec Święty Jan Paweł II 12 czerwca 1987 roku na Jasnej Górze.
Wcześniejsze korony oraz wota zostały zrabowane przez nieznanych sprawców w nocy z 16 na 17 września 1985.
♦
Serdecznie zapraszam do udziału w mszy św. ormiańskokatolickiej
W NIEDZIELĘ, 29 WRZESNIA 2019 R., o godz. 11.00.
W GLIWICACH
kościół Świętej Trójcy, ul. Mikołowska 2,
Przed Mszą św. o godz. 10.00 chrzest w obrządku ormiańskokatolickim dorosłych osób.
PARAFIA POŁUDNIOWA |
22 września 2019 r., w niewielkim kościółku pw. św. Idziego w Krakowie pod Wawelem, odbyła się niecodzienna uroczystość – chrzest w obrządku ormiańskokatolickim, który przeprowadził ks. prof. Józef Naumowicz.
Wyjątkowość ceremonii polegała na tym, że chrzczona była osoba dorosła – Kamo – Kamil Grzegorz. Podczas ceremonii obecni byli rodzice chrzestni, rodzice i rodzina Kamo, narzeczona, a także goście ze środowiska Polskich Ormian z Wrocławia i Warszawy. Księdzu asystowało dwóch ormiańskich kleryków - Aharon i Narek.
Początki święta związane są z odnalezieniem przez św. Helenę relikwii krzyża na początku IV wieku i poświęceniem w Jerozolimie bazyliki ku jego czci w 335 r. Na pamiątkę tego wydarzenia, ostatecznie 14 września w Kościele obchodzi się święto Podwyższenia Krzyża świętego.
Znak krzyża był obecny w chrześcijaństwie od śmierci Jezusa. W początkach Kościoła nieraz przyjmował formę kotwicy albo trójzębu. Jako przedmiot kultu upowszechnił się i nabrał znaczenia po roku 313. W tym bowiem roku, według przekazu, cesarz Konstantyn Wielki przed bitwą z uzurpatorem Maksencjuszem, zobaczył na tle słońca znak krzyża i słowa “w tym znaku zwyciężysz”. Poza tym tenże cesarz zniósł karę śmierci przez ukrzyżowanie.
Do VI w. na krzyżu nie umieszczano postaci Chrystusa. Także później nie ukazywano Jezusa umęczonego lecz chwalebnego: jako Króla z diademem zamiast cierniowej korony na głowie, albo jako Arcykapłana, albo jako Dobrego Pasterza. Od wieku XII pojawia się motyw cierpienia. Od tego czasu aż do dziś w Kościele łacińskim zwykle używany jest krzyż gotycki, pasyjny, który wskazuje na mękę i śmierć Chrystusa jako cenę zbawienia. .
Od czasów Konstantyna, kiedy to chrześcijanie uzyskali wolność wyznawania swojej wiary, krzyż stał się znakiem rozpoznawczym chrześcijan. Od tego czasu jest bardzo często używany w liturgii i uświęca całe życie chrześcijańskie: zaczyna i kończy modlitwę, dzień i każdą ważniejszą czynność, uświęca przestrzeń i jest używany przy wszelkich błogosławieństwach.
za: ekai.pl, 14 września 2019
» artykuł przedstawiający historię Krzyża Świętego i jego kultu
ARMENIA |
W niedzielę 15 września 2019 r. o godz. 11, w Święto Podwyższenia Krzyża Św. (Chaczwerac) odbędzie się w Eywaniu (Armenia), w dzielnicy Kanaker, konsekracja nowej kapliczki Ormiańskiego Koscioła Katolickiego, w miejscu dotychczasowej, skromniejszej. Otrzyma imię św. Grzegorz z Narek, doktora Kościoła Powszechnego. Służyć będzie głównie do zapalania świeczek, obrzędów chrztów.
Przebieg uroczystości będzie można obserwować za pośrednictwem transmisji na żywo na facebooku ks. Mashdotsa Zahteriana i stronie www.radiomariam.am.
ŚWIAT |
O godz. 10.30, w klasztorze w Bzommar (Liban), siedzibie Patriarchatu Ormiańskiego Kościoła Katolickiego, rozpoczęła się uroczysta liturgia, podczas której zostaje pobłogosławiony olej Krzyżma Świętego, we wschodnich tradycjach nazywany Myronem. Ceremonia ma miejsce, wg zasad liturgicznych Kościoła Ormiańskiego, co 7 lat.
Uroczystości przewodniczył Katolikos Grzegorz Piotr (Krikor Bedros) XX – Patriarcha Cylicji dla Ormian katolików, w obecności Arcybiskupów i Biskupów ormiańskich z całego Świata, biorących udział w aktualnie odbywającym się Synodzie, ormiańskokatolickiego duchowieństwa.
zdjęcie: Rita Maronian, Internet
Narodziny Najświętszej Marii Panny (orm., łac.)
Ton Cynyndian Syrpo Kusin Mariamu
Տօն Ծննդեան Սրբոյ Կուսին Մարիամու
Pismo Święte nigdzie nie wspomina o narodzinach Maryi. Tradycja jednak przekazuje, że Jej rodzicami byli św. Anna i św. Joachim. Byli oni pobożnymi Żydami. Mimo sędziwego wieku nie mieli dziecka. W tamtych czasach uważane to było za karę za grzechy przodków. Dlatego Anna i Joachim gorliwie prosili Boga o dziecko. Bóg wysłuchał ich próśb i w nagrodę za pokładaną w Nim bezgraniczną ufność sprawił, że Anna urodziła córkę, Maryję.
Nie znamy miejsca urodzenia Maryi ani też daty Jej przyjścia na ziemię. Według wszelkich dostępnych nam informacji, Maryja przyszła na świat pomiędzy 20. a 16. rokiem przed narodzeniem Pana Jezusa.
8 września 2019 r. o godz. 10.30, w klasztorze w Bzommar (Liban), siedzibie Patriarchatu Ormiańskiego Kościoła Katolickiego, odbędzie się uroczystość, podczas której zostanie pobłogosławiony Olej Krzyżma Świętego, we wschodnich tradycjach liturgicznych nazywany Myronem. Ceremonia ma miejsce, wg zasad liturgicznych Kościoła Ormiańskiego, co 7 lat.
Dokona tego Katolikos Grzegorz Piotr (Krikor Bedros) XX – Patriarcha Cylicji dla Ormian katolików. Będą na uroczystości też obecni Arcybiskupi i Biskupi ormiańscy z całego Świata, biorących udział w aktualnie odbywającym się Synodzie.
30 lat temu - 3 września 1989 roku odbyła się Koronacja Cudownego Obrazu Matki Boskiej Łysieckiej. Była to największa uroczystość kościelna Ormian katolików. Zgromadziła 15 tys. ludzi z całej Polski, a przede wszystkim przyjechał cały ormiańskokatolicki episkopat z Patriarchą Ormian Katolików Janem Piotrem XVIII na czele. Niezapomniana uroczystość, niezapomniane spotkanie Ormian Polskich. Głównym organizatorem był ówczesny proboszcz parafii ormiańskokatolickiej w Gliwicach ks. Józef Kowalczyk. wspierali go Pani doktor Barbara Piotrowicz, Waldemar Bohosiewicz, Michał Bohosiewicz, Barbara Białecka oraz wiele innych osób. Warto pamiętać o tym wydarzeniu.
za: Fundacja Ormiańska - Armenian Foundation - Հայկական Հիմնադրամ
Program Synodu obejmuje zagadnienia duchowe, duszpasterskie, diecezjalne, kanoniczne, administracyjne i społeczne dotyczące wspólnot ormiańskich.
W Auli Jagiellońskiej, do 26 IX 2019, będzie prezentowane velum (czyli nakrycie na kielich liturgiczny) ormiańskie ze zbiorów Muzeum UJ. Velum będzie można oglądać - poza godzinami otwarcia muzeum - w każdą środę (od 21 VIII do 25 IX), o godz. 15.30 (zbiórka zainteresowanych osób na dziedzińcu Collegium Maius, przy studni), po wcześniejszej rezerwacji telefonicznej lub drogą mailową.
Serdecznie zapraszamy już dzisiaj na najbliższą środę na 15.30.
Będziemy przypominać o kolejnych muzealnych środach, kiedy będzie można oglądać velum z opiekunami tej części kolekcji.
◊
Dnia 14 sierpnia Ormiańskie Towarzystwo Kulturalne w Krakowie wspólnie z Muzeum UJ Collegium Maius zorganizowało specjalny pokaz wyjątkowego eksponatu znajdujące się w zbiorach muzealnych, ormiańskiego welum liturgicznego. A o godzinie 20.00 miał miejsce koncert ormiańskiej muzyki religijnej.
Dnia 14 sierpnia o godzinie 18.00 w Auli Jagiellońskiej w Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Maius w Krakowie odbyła się prezentacja poświęcona Kościołowi ormiańskiemu oraz liturgii i muzyce ormiańskiej. W specjalnie wyznaczonym miejscu została wyeksponowana tkanina liturgiczna (welum) należąca pierwotnie do klasztoru św. Jana Chrzciciela (Surp Karapet) w Muszu (Turcja). W ramach spotkania referaty wygłosili prof. Krzysztof Stopka (Korzenie chrześcijaństwa w Armenii), dr Jakub Osiecki (Historia klasztoru ormiańskiego w Muszu), mgr Joanna Sławińska (Interpretacja treści religijnych zawartych na tkaninie liturgicznej), Hasmik Baghdasarian (Komitas i ormiańska muzyka liturgiczna). Wykład pani Hasmik został wygłoszony w języku rosyjskim.
ŚWIAT - INNE |
Klasztor w Bzommar (Liban, 36 km na północny wschód od Bejrutu) pochodzi z 1749 r. Jest sanktuarium maryjnym, siedzibą Patriarchy Ormiańskiego Kościoła Katolickiego. Obecnie, od 2015 r., jest nim Grzegorz Piotr XX (Krikor Bedros XX, Ghabroyan), Katolikos-Patriarcha Cylicji dla Ormian katolików.
W sobotę, 17 sierpnia 2019 r. o godz. 19.00, w przeddzień święta Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, w amfiteatrze klasztoru Bzommar została odprawiona uroczysta Msza Święta, przez prorektora Seminarium w Bzommar, ks. F. Dikrana Pilibossiana. Po Mszy Św. odprawiono nabożeństwo święcenia winogron, a następnie rozdano je wiernym.
Ton Pochman Syrpo Kusin Mariamu
Տօն Փոխման Սրբոյ Կուսին Մարիամու
W ormiańskim kalendarzu liturgicznym jest ono wyznaczone na niedzielę najbliższą w stosunku do 15 sierpnia. W roku 2019 obchodzone jest 18 sierpnia.
Teologowie spierali się, czy Matka Boga została dotknięta śmiercią czy też, jako wolna od grzechu pierworodnego, jedynie zasnęła. Jednak w całym świecie chrześcijańskim obchody związane z końcem ziemskiego życia Najświętszej Maryi Panny są najważniejszymi uroczystościami roku liturgicznego, w związku z którymi powstały liczne zwyczaje i które wrosły mocno w kulturę wielu narodów.
Wspólna intuicja Wschodu i Zachodu
Przekonanie o tym, że Najświętsza Maryja Panna nie pozostała po śmierci na ziemi, ale Jej uwielbione przez Jezusa ciało zostało zabrane do nieba, było powszechne w Kościele od początków jego istnienia. Cesarz Maurycy na przełomie VI i VII w. polecił obchodzić w całym Cesarstwie Wschodnim 15 sierpnia jako święto dla uczczenia tej tajemnicy. Można przypuszczać, że było ono już obchodzone znacznie wcześniej, władca rozciągnął je jedynie na całe imperium.
W Rzymie święto było obchodzone w VII w., o czym świadczy fakt, że papież Sergiusz ustanowił z tej okazji uroczystą procesję, zaś żyjący w IX w. papież Leon IV dodał do tego święta wigilię i oktawę.
Również w Kościele Ormiańskim, Abisyńskim, Chaldejskim, Syryjskim, Maronickim, Koptyjskim, głoszona była prawda, że ciało Maryi zostało wzięte do nieba.
W kwestii zakończenia ziemskiej drogi Bogurodzicy teolodzy podzieli się na dwie grupy. Zwolennicy nauki głoszącej, że Maryja nie umarła, tzw. immortaliści, podkreślają, że śmierć jest następstwem grzechu a Maryja jako Niepokalanie Poczęta nie podlega prawu śmierci. Natomiast tzw. mortaliści są zdania, że powszechność śmierci przynależy do ludzkiej egzystencji, dlatego obejmuje także Maryję, gdyż uwolnienie Jej od grzechu pierworodnego nie likwiduje cierpień fizycznych ani śmierci. Przemawia za tym również tradycja Kościoła, zwłaszcza wschodniego, który mówił o zaśnięciu Maryi, co sugeruje łagodną śmierć, bez konsekwencji, jaką jest rozkład ciała.
W ikonografii chrześcijańskiej dominują dwa typy wyobrażeń – na Wschodzie przedstawia się Zaśnięcie Bogurodzicy, która leży na łożu, otoczona Apostołami, u wezgłowia stoi Pan Jezus trzymający na rękach niemowlę – symbolizujące czystość Jej duszy. Na Zachodzie przeważają obrazy, na których Matka Boża, w asyście aniołów, stoi na tle świetlistego nieba. (…)
na podstawie ekai.pl
W czwartek, 15 sierpnia w Gdańsku, w Kościele Świętych Piotra i Pawła, ks. Józef Naumowicz odprawił uroczystą mszę świętą ormiańskokatolicką. Msza była związana ze świętem Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny (Ton Pochman Syrpo Kusin Mariamu - Տօն Փոխման Սրբոյ Կուսին Մարիամու), przypadającym w tym roku - wg ormiańskiego kalendarza liturgicznego - 18 sierpnia.
Kościół Świętych Piotra i Pawła jest diecezjalnym sanktuarium - znajduje się tu cudowny obraz Matki Bożej Łaskawej z kościoła ormiańskiego w Stanisławowie.
Msza sprawowana była za ś.p. prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza. Na mszy obecna była Jego rodzina, m.in. rodzice i brat.
Podczas mszy św. - zgodnie z tradycją - zostały poświęcone winogrona, zioła, warzywa i kwiaty.
Po mszy św. i modlitwie w Bazylice Mariackiej Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny przy urnie śp. Adamowicza, odbyło się spotkanie w siedzibie Związku Ormiańskiego w Gdańsku.
Dnia 14 sierpnia 2019 w Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Maius odbędzie się niezwykłe wydarzenie poświęcone Kościołowi ormiańskiemu i ormiańskiej muzyce liturgicznej.
O godz. 18.00 odbędzie się konferencja poświęcona liturgii i muzyce ormiańskiej (Aula Jagiellońska)
Referaty wygłoszą pracownicy Muzeum UJ na temat historii i liturgii Kościoła ormiańskiego. Spotkanie połączone jest z pokazem haftowanego ormiańskiego velum – nakrycia na kielich liturgiczny - ze zbiorów Muzeum UJ. Unikatowa tkanina pochodzi z nieistniejącego już klasztoru pw. św. Jana Chrzciciela w Muszu (Turcja).
O godz. 20.00 zapraszamy na koncert ormiańskiej muzyki liturgicznej (dziedziniec Collegium Maius)
Wykonawcy: Hasmik Bagdasarian (sopran) Marina Wardanian (fortepian)
W programie: ormiańskie hymny liturgiczne (szarakany)
(Na oba wydarzenia obowiązują bezpłatne wejściówki - do odbioru w Centrum Obsługi Ruchu Turystycznego przy ul. Powiśle 11).
Wydarzenia to jest współfinansowane ze środków Miasta Krakowa i stanowi część tegorocznej Nocy Cracovia Sacra
za FB Ormiańskiego Towarzystwa Kulturalnego
PARAFIA POŁUDNIOWA |
PARAFIA PÓŁNOCNA |
W CZWARTEK 15 SIERPNIA 2019 R.
w GDAŃSKU
O GODZINIE 13.00
kościół św. Piotra i Pawła, ul. Żabi Kruk 3
Święto Wniebowzięcia NMP i obrzęd błogosławieństwa winogron
♦
W NIEDZIELĘ 18 SIERPNIA 2019 R.
w GLIWICACH
O GODZINIE 11.00
kościół ormiański Trójcy Świętej, ul. Mikołowska 2
Przed mszą św., o godz. 10.00 - chrzest w obrządku ormiańskokatolickim.
Najnowsza, poprawiona przez Jakuba Kopczyńskiego, wersja mszalika mszy św. ormiańskokatolickiej (w transkrypcji i z tłumaczeniem na j. polski) jest do pobrania w wersji PDF na tej stronie w zakładce: NASZ KOŚCIÓŁ/Kalendarze i mszaliki ormiańskie. Lub bezpośrednio poniżej.
ARMENIA |
‹ S. Noelle Locatelli. 2 października 2014 r. podczas uroczystości odznaczenia Legią Honorową, Aszock, prow. Szirak, Armenia
22 lipca 2019 r. o godzinie 00.30 zmarła we Francji Siostra Noelle Locatelli. francuska zakonnica przeszło dwadzieścia lat posługująca wśród najbiedniejszych i najbardziej potrzebujących w Armenii.
Jest to bardzo smutna wiadomość, szczególnie dla pacjentów szpitala im. Matki Bożej z Nareku w Aszocku (prowincja Szirak) i ich rodzin, gdzie Siostra Noelle pracowała, a także dla wielu mieszkańców tego regionu Armenii, wśród których wiele lat żyła i im z oddaniem służyła.
Moskwa, 7 lipca 2019 r. (TUTAJ artykuł i zdjęcia z uroczystości w Moskie)
W tym, 2019, roku - wg ormiańskiego kalendarza liturgicznego - Święto to (Գիւտ Նշխարաց Սրբոյ Հօրն մերոյ Դրիգորի Լուսաւորչին) przypada 6 lipca.
W 2001 r. obchodzona była 1700. rocznica chrztu Armenii — pierwszego kraju, który uznał chrześcijaństwo za religię swojego narodu. Z okazji jej obchodów m. in. 18 lutego 2001 r. papież Jan Paweł II koncelebrował w Bazylice Watykańskiej Eucharystię w obrządku ormiańskim z najwyższymi przedstawicielami hierarchii Kościoła ormiańskokatolickiego. Przewodził jej ówczesny ormiański Patriarcha Nerses Piotr XIX. Podczas liturgii Ojciec Święty wygłosił homilię oraz przekazał Patriarsze relikwię św. Grzegorza Oświeciciela (fragment czaszki), przechowywaną dotąd w Neapolu.
Prawa ręka św. Grzegorza Oświeciciela zawsze znajdowała się w Armenii, a relikwie czaszki i ciała zostały przeniesione najpierw do Bizancjum w V wieku, a następnie w VIII w. do Neapolu do klasztoru ormiańskich sióstr.
Poprzednio, 10 listopada 2000 r. patriarsze Kościoła Apostolskiego, Karekinowi II, Ojciec Święty również przekazał relikwie Św. Grzegorza, przechowywane (wraz z narzędziami jego męczarni) przez siostry z klasztoru św. Grzegorza w Neapolu. Przez pięć stuleci te relikwie przyciągały tysiące pielgrzymów do klasztoru, kontynuując niejako misję świętego, który oddał życie Bogu.
Relikwie te są dla Ormian bezcennymi skarbami.
"Niedawno w tej Bazylice, która jest sercem chrześcijańskiego świata, z radością oddałem w braterskie dłonie Jego Świątobliwości Karekina II, Katolikosa wszystkich Ormian, cenną relikwię świętego Oświeciciela. Dziś powtórzę ten gest wobec Patriarchy Nersesa Piotra XIX. Obecność relikwii tego samego świętego w ormiańskim Kościele apostolskim i katolickim jest symbolem ścisłej jedności wiary i jedności w Chrystusie. Jestem pewien, że relikwie te, otoczone czcią całego bez wyjątku narodu ormiańskiego, przyczynią się do pogłębiania komunii, jakiej Chrystus pragnie dla swego Kościoła. W ten sposób braterstwo umocni się dzięki miłości. Nie rozdzielamy relikwii, ale dążymy do tego i o to się modlimy, aby zjednoczyli się ci, którzy je otrzymali. Oby wspólne korzenie oraz nieprzerwana historia świętych i męczenników przybliżyły waszemu narodowi nadejście dnia, w którym zazna on pełnej wspólnoty i widzialnej jedności wiary w jednego Pana." (Jan Paweł II, z homilii podczas mszy św. w bazylice Watykańskiej 18 II 2001 r.)
» artykuł o odnalezieniu relikwii » o św. Grzegorzu Oświecicielu
Kim jesteśmy?
|
|
---|---|
Jesteśmy Katolickim Kościołem Wschodnim, pełnoprawnym członem Kościoła Katolickiego, uznającym władzę i autorytet Biskupa Rzymu. Wyróżnia nas starożytny obrządek ormiański.
|
Obrządek ormiański
|
|
---|---|
Obrządek ormiański wywodzi się z Armenii, z tradycji św. Bazylego. Uformowany przez św. Grzegorza Oświeciciela. Charakterystycznym wyróżnikiem jest język liturgiczny - grabar czyli język staroormiański.
|