Transmisja non-stop na żywo z Sanctuaire Notre-Dame w Lourdes (Francja). |
Sprawom ludzi chorych Jan Paweł II, sam doświadczający licznych chorób, poświęcił wiele miejsca w swoim nauczaniu. Często spotykał się z chorymi i niepełnosprawnymi, tak w Rzymie, jak i w czasie podróży apostolskich. Chorych prosił już na samym początku pontyfikatu o wsparcie modlitewne.
za: brewiarz.pl
Trwając na drodze miłosierdzia przy tych, którzy cierpią
Jezus, miłosierdzie Ojca
Największym świadkiem miłosiernej miłości Ojca do chorych jest Jego jednorodzony Syn. Ileż to razy Ewangelie opowiadają nam o spotkaniach Jezusa z ludźmi cierpiącymi na różne choroby! On „chodził po całej Galilei, nauczając w ich synagogach, głosząc Ewangelię o Królestwie i lecząc wszelkie choroby i dolegliwości wśród ludu” (Mt 4, 23). Możemy zadać sobie pytanie: skąd ta szczególna uwaga Jezusa wobec chorych, do tego stopnia, że staje się ona również głównym dziełem w misji apostołów, posłanych przez Mistrza, by głosić Ewangelię i uzdrawiać chorych? (por. Łk 9, 2).
XX-wieczny myśliciel podsuwa nam motywację: „Ból absolutnie izoluje i z tej absolutnej izolacji rodzi się apel do drugiego, wzywanie drugiego”. Kiedy człowiek doświadcza słabości i cierpienia we własnym ciele z powodu choroby, jego serce staje się cięższe, wzrasta lęk, mnożą się pytania, coraz bardziej palące staje się pytanie o sens wszystkiego, co się dzieje. Jakże nie wspomnieć w tym kontekście o wielu chorych, którzy w czasie pandemii przeżyli ostatni etap swojego życia w samotności na oddziale intensywnej terapii, z pewnością pod opieką wspaniałych pracowników służby zdrowia, ale z dala od najbliższych i najważniejszych osób w ich ziemskim życiu? Dlatego tak ważne jest, by mieć u swego boku świadków Bożego miłosierdzia, którzy za przykładem Jezusa, miłosierdzia Ojca, wylewają na rany chorych olej pocieszenia i wino nadziei.
w orędziu wydanym na I Światowy Dzień Pokoju (1.01.1968), papież Paweł VI, przedstawiając jego ideę, napisał m.in.:
"Zwracamy się do wszystkich ludzi dobrej woli z wezwaniem, aby dzień 1 stycznia 1968 r. był obchodzony na całym świecie jako "Dzień Pokoju". Pragnęlibyśmy też, by obchody te ponawiano każdego roku, tak aby pierwszy dzień w kalendarzu, który odmierza rytm ludzkiego życia w czasie, stał się jak gdyby zapowiedzią i obietnicą tego, iż w przyszłych dziejach ludzkości będzie panował pokój, oparty na sprawiedliwej i dobroczynnej równowadze."
O krzewienie dialogu między pokoleniami, jako podstawy realizacji wspólnych planów, edukacji, jako czynnika wolności, odpowiedzialności i rozwoju oraz podejmowanie działań na rzecz pełnej realizacji ludzkiej godności i zapewnienie pracy apeluje papież Franciszek w Orędziu.
Temat tegorocznego orędzia brzmi: „Dialog międzypokoleniowy, edukacja, praca: narzędzia budowania trwałego pokoju”.
ORĘDZIE OJCA ŚWIĘTEGO FRANCISZKA
NA 55. ŚWIATOWY DZIEŃ POKOJU
1 stycznia 2022 r.
DIALOG MIĘDZYPOKOLENIOWY, EDUKACJA, PRACA: NARZĘDZIAMI BUDOWANIA TRWAŁEGO POKOJU
Słowa proroka Izajasza wyrażają pocieszenie, westchnienie ulgi ludu wygnanego, wyczerpanego przemocą i niesprawiedliwością, narażonego na upokorzenie i śmierć. Prorok Baruch zastanawiał się nad tym: „Cóż się to stało, Izraelu, że jesteś w kraju nieprzyjaciół, wynędzniały w ziemi obcej, uważany za nieczystego na równi z umarłymi, zaliczony do tych, co schodzą do Otchłani?” (3, 10-11). Dla tych ludzi przybycie zwiastuna pokoju oznaczało nadzieję na odrodzenie się z gruzów historii, początek świetlanej przyszłości. (...)
2. Dialog międzypokoleniowy na rzecz budowania pokoju
W świecie, gdzie nadal panuje pandemia, która spowodowała nazbyt wiele problemów, „niektórzy próbują uciec od rzeczywistości, chroniąc się w prywatne światy, a inni stawiają jej czoło z destrukcyjną przemocą, ale między egoistyczną obojętnością a protestem odwołującym się do przemocy istnieje opcja, która jest zawsze możliwa – dialog. Dialog między pokoleniami”[5].
Każdy szczery dialog, choć nie jest pozbawiony słusznej i pozytywnej dialektyki, zawsze wymaga podstawowego zaufania między rozmówcami. Musimy powrócić do tego wzajemnego zaufania i je odzyskać! (...)
„Początkiem mojego kapłaństwa, tu w Libanie, była wojna bratobójcza, a dziś, na początku
mojego panowania, wracam tutaj, do wiecznie zielonych cedrów, do naszej Ojczyzny,
aby dzielić z moimi siostrami i braćmi wszystkie trudy i cierpienia.”
(słowa Katolikosa Rafaela Bedrosa XXI na początku rozważania, w którym skupił się na kapłańskim powołaniu).
W niedzielę 24 października 2021 r. odbył się w Bejrucie (Liban), w katedrze patriarchatu ormiańskiego Kościoła katolickiego pw. św. Eliasza i św. Grzegorza Oświeciciela ingres nowego patriarchy Cylicji dla Ormian katolików Rafaela Bedrosa (Rafała Piotra) XXI Minassiana. Wybrany on został 23 września 2021 r. przez biskupów zgromadzonych na Świętym Synodzie Ormiańskiego Kościoła Katolickiego, jako następca zmarłego w maju Krikora Bedrosa (Grzegorza Piotra) XX Ghabroyana.
Starożytna ceremonia intronizacji składała się z następujących po sobie pieśni, modlitw, wypowiadanych przez biskupów katolickiego Kościoła ormiańskiego i wiernych. Nowy zwierzchnik Kościoła został przedstawiony ludowi Bożemu, najstarszy nominacją arcybiskup wezwał go do złożenia wyznania wiary, po czym nastąpił moment intronizacji. Biskupi nałożyli na głowę nowego patriarchy złoty welon, który symbolizuje władzę kościelną pochodzącą od Ducha Świętego. Otrzymał też patriarszy pastorał. Dwaj biskupi zaprowadzili go na tron patriarszy i przekazali mu znak pokoju. W tym czasie biły dzwony katedry.
W ceremonii wzięło udział wielu wiernych i wysokiej rangi przedstawicieli Kościoła, przedstawicieli władz i instytucji świeckich. Obecni byli m.in.: patriarcha maronicki kard. Béchara Boutros Räi; patriarcha melchicki Youssef Absi; przedstawiciel greckiego Kościół prawosławnego w Antiochii bp Konstantyn Kayal; przedstawiciele patriarchów ormiańskiego Kościoła apostolskiego Arama I i Karekina II; przewodniczący Unii Ormiańskich Kościołów Ewangelickich Bliskiego Wschodu, ks. Mkrtich Garakeozian; duchowni ormiańscy z Armenii, Libanu i innych państw, siostry zakonne.
Intronizacji przewodniczył dotychczasowy administrator Kościoła Patriarchalnego, arcybiskup Bedros Miriatian, w otoczeniu ojców synodalnych. Podczas ceremonii Ewangelię po arabsku odczytał patriarcha Absi, a podczas liturgii odczytał (również po arabsku) patriarcha Räi.
Po ceremonii intronizacji patriarcha – katolikos Rafael Bedros XXI odprawił swoją pierwszą mszę św. wraz z bp. Michaelem Muradianem, ordynariuszem ormiańskiego Kościoła katolickiego Stanów Zjednoczonych i Kanady i biskupem pomocniczy patriarchatu bp. Keworkiem Assadurianem.
Na zakończenie liturgii prefekt Kongregacji ds. Kościołów Wschodnich przy Stolicy Apostolskiej, kard. Leonardo Sandri, przekazał nowemu patriarsze gratulacje od Ojca Świętego. Po jej zakończeniu wszyscy obecni na uroczystości składali mu gratulacje, przekazywali najlepsze życzenia.
Cały ingres – ceremonia intronizacji i pierwsza msza św. odprawiona przez Patriarchę – Katolikosa Rafaela Bedrosa XXI (wraz z długotrwałymi gratulacjami) był wyjątkowym i pięknym wydarzeniem, trwającym przeszło trzy godziny!
Dzięki bezpośrednim transmisjom prowadzonym przez patriarchat ormiańskiego Kościoła katolickiego oraz libańską stację telewizyjną Noursat Network z Bejrutu można było w nim uczestniczyć na całym świecie.
EŁ; na podstawie ekai.pl
i artykułu na stronie patriarchatu armeniancatholic.org
Ceremonia rozpoczęła się przed kościołem, gdzie odbył się obrzęd "Otwarcia drzwi". Następnie duchowni, pod przewodnictwem kard. Sandri weszli do środka kościoła, śpiewając szarakan „Otwórz dla nas bramy Twego miłosierdzia!”.
Po modlitwie podsekretarz zarządu Kongregacji ks. Flavio Pace podzielił się uwagami o pracach renowacyjnych, które zostały wykonane w kościele i gratulował ormiańskiej wspólnocie Rzymu ponownego otwarcia kościoła św. Błażeja. Patriarcha Rafel Bedros XXI pobłogosławił nową kamienną tablicę z datą ponownego otwarcia pod Jego zwierzchnictwem, z błogosławieństwem Ojca Świętego Franciszka.
Na koniec patriarcha pobłogosławił ponownie otwarty kościół.

To ormiański kościół z X w. – kilkukrotnie wzmiankowany w średniowiecznych katalogach, po raz pierwszy w 1072 r. z okazji pierwszej restauracji świątyni. W XVIII w. umieszczono tu relikwię – gardło św. Błażeja (Biagio, Blaise).
Na fasadzie wykonanej w XVII w., która jest dziełem Giovanniego Antonio Prefetti, nad portykiem znajduje się fresk „Cud św. Błażeja”. Legenda głosi, że święty, prowadzony na szubienicę za niezłomną wiarę (było to w czasach prześladowań chrześcijan), spotkał kobietę niosącą dziecko umierające z powodu ości, która utknęła mu w gardle. Św. Błażej położył dłonie na gardle dziecka, ratując mu życie. Inna wersja legendy głosi, że owego cudu dokonał w więzieniu a zginął nie na szubienicy lecz przez ścięcie mieczem. Jak to legenda – ma wiele wersji.... Ważne, że cudu św. Błażej dokonał, i od tamtej pory jest patronem ludzi chorych na gardło.
Odnowione w XIX wieku przez Philipa Navone wnętrze świątyni wraz z oryginalnymi malowidłami aniołów adorujących Najświętszy Sakrament autorstwa Pietro da Cartony, to niezwykła gratka dla pasjonatów sztuki sakralnej.
zdjęcia: FB Pontificio Collegio Armeno (Քահանայապետական Լեւոնեան Հայ Վարժարան)

W niedzielę 26 września o godz. 11 w Kolegium Ormiańskim w Rzymie (Pontificio Collegio Armeno) nowo wybrany katolikos-patriarcha Cylicji dla Ormian katolików Rafael Bedros XXI Minassian odprawił Mszę Świętą dziękczynienia i z okazji 30. rocznicy niepodległości Armenii. Obecni byli biskupi ormiańskiego kościoła katolickiego, a także arcybiskup Khajag Barsamian, przedstawiciel Kościoła apostolskiego, ambasador Republiki Armenii w Stolicy Apostolskiej Karen Nazarian, ormiańskie Siostry Niepokalanego Poczęcia i wierni.
zdjęcia: FB Pontificio Collegio Armeno, Rzym
„Kościół nie może milczeć, nie może pozwolić ograniczać się do ciszy: musi nadawać twarzy każdego człowieka wspaniały blask Chrystusa zmartwychwstałego” – zaapelował kard. Angelo Bagnasco w homilii podczas Mszy św. otwierającej 52. Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny w Budapeszcie.
Międzynarodowy Kongres Eucharystyczny rozpoczęła mszą św. w niedzielę 5 września o godz. 15.00 na placu Bohaterów w Budapeszcie. Przewodniczył jej kard. Angelo Bagnasco z Genui, przewodniczący Rady Konferencji Biskupich Europy (CCEE). Kongres gromadzi przedstawicieli Kościołów z całego świata. Jest to wydarzenie uniwersalne łączące wszystkich katolików. Mottem wydarzenia są słowa Psalmu 87: „Wszystkie moje źródła są w Tobie”.
To wielkie wydarzenie w życiu Kościoła katolickiego ma na celu pogłębianie zrozumienia i czci dla sakramentu Eucharystii w Kościele lokalnym i powszechnym. Przez kolejne pięć dni uczestnicy gromadzić się będą w hali Hungexpo. Po porannej modlitwie wysłuchają katechezy, świadectwa, wezmą udział w Mszy św., a po obiedzie – w tematycznych warsztatach. Wieczorami odbywać się będą koncerty w różnych punktach stolicy Węgier. (TUTAJ szczegółowy program kolejnych dni Kongresu).


Informacja ta została potwierdzona przez arcybiskup Aleppo Bedrosa Miriatiana, obecnego administrator Kościoła Patriarchalnego. Synod elekcyjny, który rozpoczął się 22 czerwca w klasztorze w Bzommar w Libanie, nie przebiegł pomyślnie. Brało w nim udział 12 biskupów, w ciągu piętnastu dni żaden kandydat nie uzyskał dwóch trzecich ich głosów, progu wymaganego do wyboru następcy patriarchy śp. Katolikosa Krikora Bedrosa XX, zmarłego 25 maja 2021 r.
W tej sytuacji, zgodnie z postanowieniami Kodeksu Kanonów Kościołów Wschodnich, obrady Synodu elekcyjnego zostały przerwane, a sprawa została skierowana do Papieża:
"Kan. 72 (...) § 2. Jeśli wybór nie zostanie dokonany w ciągu piętnastu dni liczonych od rozpoczęcia Synodu Biskupów Kościoła patriarchalnego, sprawa zostaje przekazana Biskupowi Rzymskiemu."
Zebranie biskupów w Rzymie rozpoczną dwa dni rekolekcji. Następnie, począwszy od 22 września, zgromadzenie synodalne rozpocznie wybór nowego patriarchy, który odbędzie się pod przewodnictwem kard. Leonarda Sandri, prefekta Kongregacji ds. Kościołów Wschodnich.
Co do trybu wyboru patriarchów, powyżej cytowany kanon w pierwszym akapicie stanowi, że „Wybrany zostaje ten, który otrzymał dwie trzecie głosów, jeżeli nie zostało postanowione prawem partykularnym, aby po stosownej liczbie głosowań, przynajmniej trzech, wystarczyła większość bezwzględna głosów [nie jest to przewidziane w prawie partykularnym katolickiego Kościoła ormiańskiego – red.] i według normy kanonu 183*, §§ 3 i 4 wybór został dokonany.”
Jeżeli i tym razem dojdzie do sytuacji patowej, aby zapewnić pozytywny wynik zgromadzenia wyborczego, zastosowane zostaną pewne wyjątki: patriarchą zostanie wybrany kandydat, który uzyska bezwzględną większość oddanych głosów. A jeśli głosy biskupów głosujących rozłożą się równo na dwóch kandydatów, to patriarchą zostanie ten z biskupów, który ma najdłuższy staż kapłański.
* Kan. 183 (...) § 3. Do wyboru wymaga się absolutnej większości głosów tych, którzy są obecni; po trzech bezskutecznych głosowaniach, głosuje się w czwartym głosowaniu nad dwoma spośród kandydatów, którzy w trzecim głosowaniu otrzymali większość głosów.
§ 4. Jeżli w trzecim albo w czwartym głosowaniu z powodu równowagi głosów nie wiadomo, kto będzie kandydatem w nowym głosowaniu lub kto będzie wybranym, równość rozstrzyga się na korzyść tego, kto jest starszy święceniami prezbiteratu; jeżeli żaden z nich nie poprzedza innych święceniami, to starszy wiekiem.
EŁ; na podstawie: Agenzia Fides 28.08.2021
zdjęcie: śp. Katolikos Krikor Bedros XX z papieżem Franciszkiem
Zgromadzeni biskupi modlili się do Ducha Świętego o mądrość w wyborze nowego Patriarchy, za wstawiennictwem Najświętszej Marii Panny z Bzommar i męczennika, błogosławionego Kościoła katolickiego, Ignacego Maloyana.
KRIKORA BEDROSA XX GHABROYANA (GZREGORZA PIOTRA XX)
Katolikosa Patriarchy Wielkiego Domu Cylicji katolickiego Kościoła ormiańskiego.
pod przewodnictwem abp. BEDROSA MIRIATIANA,
Bzommar (Liban) 29 MAJA 2021 R.
armeniancatholic.org
- W czwartek 27 maja od 10.00 do 13.00 i od 16.00 do 19.00, oraz w piątek 28 maja od 10.00 do 13.00 i od 16.00 do 18.00 przyjmowane były kondolencje
- W piątek 28 maja o godz. 18.00 w kościele Zwiastowania zostanie odprawiona Msza Święta, po której obecni na niej będą mogli pożegnać się z Patriarchą.
- W sobotę 29 maja 2021 r. o godzinie 10.30 w katedrze św. Eliasza i św. Grzegorza Oświeciciela w Bejrucie (głównej świątyni ormiańskokatolickiej archieparchii) - początek liturgia obrzędu pogrzebowego i złożenia do grobu. Następnie ciało zmarłego Patriarchy zostanie przetransportowane na miejsce Wiecznego spoczynku.
„Tragedia, która wydarzyła się 106 lat temu,
jest wielką plamą na historii całej ludzkości”
- powiedział Kardynał Sandri, podczas mszy św. ormiańskokatolickiej w Kolegium Ormiańskim w Rzymie (Pontificio Collegio Armeno -Քահանայապետական Լեւոնեան Հայ Վարժարան).
W liturgii również uczestniczyli m.in.: bp Nunzio Galantino, przewodniczący Administracji Dóbr Stolicy Apostolskiej, abp Khajag Barsamian z Eczmiadzina, przedstawiciel Kościoła ormiańskiego w Stolicy Apostolskiej, ambasadorowie Armenii we Włoszech i Stolicy Apostolskiej, siostry ze zgromadzenia ormiańskich Sióstr Niepokalanego Poczęcia NMP z matką przełożoną Arousiag Sajonian, miejscowi wierni.

Kościół św. Bartłomieja ma dla Ormian szczególne znaczenie - był kościołem tytularnym kardynała Agadżaniana, a także wśród chrześcijańskich męczenników z I wieku zachowały się tam również relikwie męczenników ormiańskich.
» tekst na stronie VATICAN NEWS w j. polskim » tekst na stronie VATICAN NEWS w j. angielskim
» teksty w j. ormiańskim na stronie Ordynariatu Ormiańskiego Kościoła Katolickiego dla Armenii i Europy wschodniej: 1. 2.
zjęcia za FB ks. Haig Chahinian

27 lutego 2021 r. po raz pierwszy Kościół Powszechny obchodzi liturgiczne święto św. Grzegorza z Nareku, 36. Doktora Kościoła. Z tej historycznej okazji o godz. 10.30 kardynał Leonardo Sandri, prefekt Kongregacji ds. Kościołów Wschodnich, przewodniczył uroczystej Mszy św. w watykańskiej Bazylice św. Piotra.
W koncelebrze uczestniczyli również rektor Papieskiego Kolegium Ormiańskiego w Rzymie ks. Nareg Naamoyan, oraz ks. Karnik Hovsepian i rektor niższego seminarium w Erywaniu, ks. Masztoc Zahterian z ormiańskiego Kościoła katolickiego w Armenii.
27 lutego 2021 r - modlitwa przy pomniku św. Grzegorza z Nareku
Po mszy św. odbyła się modlitwa ekumeniczna przy pomniku św. Grzegorza z Nareku w Ogrodach Watykańskich, który został odsłonięty 5 kwietnia 2018 r.
zdjęcia: FB Papieskiego Kolegium Ormiańskiego w Rzymie

W 2001 roku obchodzono 1700-lecie chrztu Armenii. 18 lutego tamtego roku w Bazylice Watykańskiej św. Piotra z tej okazji ówczesny papież, Jan Paweł II (dzisiaj: Święty Jan Paweł II), przewodniczył uroczystej mszy św. w obrządku ormiańskim, którą sprawował Katolikos-Patriarcha Cylicji dla Ormian katolików, Nerses Bedros XIX.
"Radujcie się dzisiaj wszystkie wzniesienia z wielkiej chwały Góry Sepuh, góry najdostojniejszej ponieważ to na niej właśnie żył św. Grzegorz, świetlista kolumna świętego Kościoła ormiańskiego. Dzięki niemu raduje się ona w chwale niebiańskiego Syjonu. Góra ta promieniuje mistyczną radością bardziej niż wysoki szczyt Araratu, gdyż na niej przebywał św. Grzegorz, zbawcza Arka narodu ormiańskiego, niosąca ratunek od grzechu i dzięki tej górze zostaliśmy wybawieni od wszelkiego zła".
Te słowa hymnu ku czci św. Grzegorza Oświeciciela, apostoła Ormian, zabrzmiały wtedy w Bazylice św. Piotra podczas liturgii. Wokół specjalnie dostosowanego na tę okoliczność ołtarza Konfesji, zgromadziła się hierarchia katolickiego Kościoła ormiańskiego, duchowieństwo i wierni.
Ojciec Święty Jan Paweł II wygłosił homilię, w której powiedział m.in.:
"Duch daje życie; ciało na nic się nie przyda". Słuchamy ponownie tych słów, podczas gdy wspominamy tysiąc siedemset łat chrztu narodu ormiańskiego. Minęło już siedemnaście wieków od chwili, gdy słowo Chrystusa zabrzmiało w Armenii, gdy przepowiadanie świętego Grzegorza Oświeciciela i wola króla Tyrydatesa III, nawróconego na wiarę, uczyniły z tej ziemi miejsce błogosławione i uświęcone przez Ducha. (…)
Ukochani Bracia i Siostry narodu ormiańskiego, zebraliśmy się tu dzisiaj, aby wyrazić Wam wdzięczność. Podziękować nie tylko za chwalebny początek Waszej historii, ale za całe dzieje, przepojone chrześcijaństwem i nieomal utożsamiające się z nim. Biskup Rzymu jest wyrazicielem tej wdzięczności i ofiarowuje ją Wam jako dar najpiękniejszy i najserdeczniejszy".
Papież z okazji tej rocznicy wystosował do Narodu Ormiańskiego specjalny list apostolski (Watykan, 2 lutego 2001 r.):
"Patrząc na Ormian, jak zresztą na wiele innych narodów chrześcijańskich, nie możemy nie zauważyć, że wiara chrześcijańska naznaczyła najgłębsze włókna ich wspólnego czucia. Alfabet ormiański powstał także po to, aby dać głos Ewangelii i przyczynić się do jej szerzenia, by przetłumaczyć Biblię, liturgię i pisma Ojców wiary. Sztuka, życie społeczne i rodzinne, nawet instytucje publiczne znalazły w wierze w Chrystusa pewny punkt odniesienia" - stwierdził w nim Ojciec Święty.
TUTAJ CAŁY TEKST LISTU APOSTOLSKIEGO
Ówczesny katolikos-Patriarcha Cylicji dla Ormian katolików, Nerses Bedros XIX skierował podziękowanie dla papieża za przewodniczenie uroczystej liturgii, mówiąc m.in.:
„Ojcze Święty. Jesteśmy pełni uznania dla Ciebie za to, że zechciałeś przewodniczyć tej świętej Liturgii Pontyfikalnej w rycie armeńskim w Bazylice św. Piotra, sprawowanej z okazji 1700 rocznicy chrztu narodu ormiańskiego, dokonanego przez św. Grzegorza Oświeciciela, patrona Kościoła w Armenii, tak katolickiego jak też apostolskiego. W imieniu Najdostojniejszych Zwierzchników naszego Synodu, kapłanów, diakonów, zakonników i zakonnic, wszystkich Ormian i przyjaciół uczestniczących w tej Świętej Liturgii, uświetniającej uroczyste obchody tego historycznego wydarzenia, wyrażam gorące pozdrowienia."
TUTAJ CAŁY TEKST PODZIEKOWANIAQ KATOLIKOSA
W uroczystej liturgii brał również wtedy udział ks. Tadeusz Isakowicz-Zaleski, nasz wieloletni duszpasterz ormiańskokatolicki w Polsce. Tak to wspominał na swoim blogu:
„W lutym 2001 roku pojechałem do Rzymu na jubileusz 1700-lecia chrztu Armenii. Wtedy byłem już oddelegowany przez swoich zwierzchników do spraw ormiańskich. Mszy świętej odprawianej w bazylice św. Piotra w obrządku ormiańskim przewodniczył patriarcha Ormiańskiego Kościoła Katolickiego z Libanu, Nerses Bedros XIX. Byłem jednym z koncelebrantów. Po raz pierwszy brałem wtedy udział w tak bogatym i uroczystym nabożeństwie w rycie ormiańskim. W jego trakcie papież przekazał patriarsze ormiańskiemu relikwie św. Grzegorza Oświeciciela, który dokonał chrztu Armenii w 301 roku i jest patronem Kościoła Ormiańskiego.
(…) po środowej audiencji ogólnej, znów bocznymi drzwiami, zostałem wprowadzony do apartamentów papieskich, gdzie byli również inni księża, którzy dostąpili podobnego zaszczytu. Szczęśliwie udało mi się porozmawiać z Janem Pawłem i przedstawić mu sprawę powierzoną mi przez polskie środowisko Ormian.”
Z okazji 1700-lecia chrztu Armenii poczta watykańska wydała również serię trzech znaczków pocztowych.
We wrześniu tego jubileuszowego roku Ojciec Święty, Jan Paweł II odbył też trzydniową pielgrzymkę do Armenii.
EŁ
zdjęcia: www.isakowicz.pl. Internet

O godz. 10.30, w klasztorze w Bzommar (Liban), siedzibie Patriarchatu Ormiańskiego Kościoła Katolickiego, rozpoczęła się uroczysta liturgia, podczas której zostaje pobłogosławiony olej Krzyżma Świętego, we wschodnich tradycjach nazywany Myronem. Ceremonia ma miejsce, wg zasad liturgicznych Kościoła Ormiańskiego, co 7 lat.
Uroczystości przewodniczył Katolikos Grzegorz Piotr (Krikor Bedros) XX – Patriarcha Cylicji dla Ormian katolików, w obecności Arcybiskupów i Biskupów ormiańskich z całego Świata, biorących udział w aktualnie odbywającym się Synodzie, ormiańskokatolickiego duchowieństwa.
EŁ
Na ostatnim zdjęciu - pielgrzymi z Armenii. (fot. za FB ks. Karnika Hovsepiana; fot. Rita Maronian, Internet)
Strona 3 z 4