Dzisiejsza msza św. ormiańskokatolicka z inicjatywy ambasadora Armeni w Polsce J.E. Edgara Gazaryana została odprawiona z okazji 25-lecia ustanowienia stosunków dyplomatycznych pomiędzy Polską i Armenią. Rocznica ta przypada właśnie 26 lutego. Mszę św., w której uczestniczyło ok. ok. 40 osób, celebrował ks. prof. Józef Naumowicz, duszpasterz Parafii Centralnej pw. św. Grzegorza z Nareku.
W tym też dniu łaciński kalendarz liturgiczny wspomina |
Wielki Post (Mec Pahk) rozpoczyna się od Niedzieli Dobrego Życia (Bun Barekentan). W tym roku niedziela ta przypada – jak podaje ormiańskokatolicki kalendarz liturgiczny – 26 lutego.
Poniedziałek, 27 lutego, to ormiański Poniedziałek Popielcowy (Or Mochroc).
Według liturgicznego porządku jest to I Niedziela Wielkiego Postu, która nie ma takiego charakteru jak w tradycji łacińskiej. Jest to ostatni dzień radosny, ale wzywa do rozpoczęcia Wielkiego Postu – do modlitwy, postu i jałmużny. W sensie wschodnim pierwszy dzień postu to ostatni dzień objadania się i radości, aby dobrze przygotować się na 40 dniowy post – do którego zachęcają czytania liturgiczne. Niedziela Bun Barekentan, to rodzaj małego karnawału. Tego dnia przyrządza się specjalne potrawy i urządza przyjęcia.
Już w sobotę wieczorem przed tą niedzielą zamykana jest na cały okres wielkopostny zasłona oddzielająca ołtarz od nawy kościoła.
W okresie Wielkiego Postu Ormianie poszczą szczególnie surowo. Okres ten bywał nazywany agh u hac, „sól i chleb”.
na podstawie informacji: ks. Rafał Krawczyk,
Grzegorz Hawryłeczko OSB (luty 2016)
Wołów, 3 XII 2016, Klasztor benedyktynek Siostra Przełożona Maria Trybała z ormiańskim mszałem. |
Siostry z Wołowa przekazały do »Archiwum Polskich Ormian kolejną porcję armeników, w tym: mszał ormiański z 1904 roku, modlitewnik ormiański z 1891 roku, oryginały rękopisów i książek. Siostry wiele też pamiątek - modlitewniki, pamiętniki - po benedyktynkach ormiańskich udostępniły do skopiowania.
» więcej o przekazanych darach
Lubiń 2013. Grób matki Elekty Orłowskiej, ostatniej ksieni benedyktynek obrządku ormiańskiego |
Wspólnota sióstr benedyktynek z Wołowa na Dolnym Śląsku sięga korzeniami klasztoru we Lwowie, założonego w XVII w. dla katoliczek obrządku ormiańskiego. Z początku wstępowały do niego Ormianki; z czasem przyjmowano także Polki.
Założony został w latach 1675-1676 przez trzy mniszki przybyłe z Kamieńca Podolskiego. Dzięki wstawiennictwu arcybiskupa ormiańskiego Wartana Hunaniana otrzymały od rady miejskiej Lwowa budynki w dzielnicy ormiańskiej do zagospodarowania na klasztor. Opiekę nad nimi sprawował proboszcz ormiańskiej parafii katedralnej, ks. Onufry Asłanowicz i Benedyktynki obrządku łacińskiego z ksienią Eleonorą Kazanowską na czele. Zezwolenia na założenie własnego zgromadzenia udzielił papież Aleksander VIII w roku 1690. Na jego mocy powstawał nowy zakon, podlegający regule św. Benedykta, ale zachowujący obrządek ormiańskokatolicki. 24 grudnia 1692 roku abp Wartan Hunanian uroczyście konsekrował pierwszych 14 profesek. Na czele zakonu stała ksieni. Pierwsza na to stanowisko została wybrana w 1701 Marianna Nersesowiczówna, siostra biskupa koadiutora Deodata Nersesowicza. Przy klasztorze istniała znana i ceniona szkoła żeńska, do której uczęszczały panny ormiańskie, ale też polskie i Rusińskie. Posiadały też folwark Pasieki na Łyczakowie oraz kaplicę pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy, poświęconą 29 września 1898 przez abp Izaaka Mikołaja Isakowicza.
Po II wojnie światowej zmuszone okolicznościami ormiańskie benedyktynki, które z powodu braku powołań w społeczności ormiańskiej jeszcze przed wojną dokonały konwersji na obrządek łaciński, przybyły do Polski w jej nowych granicach.
Po opuszczeniu Lwowa najpierw trafiły do Lubinia, gdzie swój klasztor do dziś mają benedyktyni. Po kilku latach, abp Bolesław Kominek, powiadomił mniszki o możliwości objęcia klasztoru w Wołowie – który właśnie opuszczały boromeuszki. Benedyktynki przyjechały do Wołowa 1 października 1958 roku, gdzie przebywają do tej pory.
W spuściźnie po poprzedniczkach obrządku ormiańskiego znajduje się m.in. wyjątkowy relikwiarz z jedynymi w Polsce relikwiami św. Rypsymy (orm. Hripsime, w tegorocznym kalendarzu liturgicznym jej święto przypada 12 czerwca) i św. Benedykta.
tekst na podstawie: Gość Wrocławski 05/2015; Internet
Święta Rypsyma (Surp Hripsime)
W 301 roku do Armenii przywędrowało czterdzieści chrześcijańskich dziewcząt, które pod przewodnictwem ksieni Gajane żyły w klasztorze świętego Pawła w górach starożytnego Rzymu za panowania cesarza Dioklecjana. Cesarz Dioklecjan (284-305) urzeczony urodą jednej z dziewcząt, której na imię było Rypsyma (Hripsime), chciał ją poślubić.
Msze święte ormiańskokatolickie w parafii centralnej pw. św. Grzegorza z Nareku zostaną odprawione w następujące niedziele:
- 26 lutego 2017 - W obrządku ormiańskim Niedzieli Dobrego Życia (Bun Barekentan),
od której rozpoczyna się Wielki Post (Mec Pahk)
- 12 marca 2017 r.
- 9 kwietnia 2017 r. - Niedziela Palmowa, w obrządku ormiańskim ze specjalny obrzędem otwarcia drzwi
- 14 maja 2017 r.
- 4 czerwca 2017 r.
26 LUTEGO 2017
ZAPROSZENIE
» harmonogram Mszy św. dla Parafii Centralnej
» harmonogram Mszy św. ogólnopolski
Słowo jest darem. Druga osoba jest darem
Papież na wstępie przypomniał, że Wielki Post jest okresem, w którym chrześcijanie wezwani są do nawrócenia, aby wzrastali w przyjaźni z Bogiem. Służą temu post, modlitwa i jałmużna. W swoim orędziu nawiązał do przypowieści o bogaczu i Łazarzu (por. Łk 16,19-31).
Franciszek wskazał, że tekst ten wzywa nas do otwarcia drzwi naszego serca na drugą osobę, ponieważ każdy człowiek niezależnie od swojego statusu materialnego jest darem. Stąd Wielki Post jest czasem sprzyjającym otwarciu drzwi każdemu potrzebującemu i rozpoznaniu w nim, czy też w niej, oblicza Chrystusa. Dotyczy to zwłaszcza przyjęcia życia i umiłowania go, zwłaszcza gdy jest kruche.
O ŚW. WALENTYM |
Walentynki, święto zakochanych obchodzone 14 lutego, niesłusznie bywa stawiane w jednym rzędzie z Halloween, jako kolejny eksportowany produkt kultury anglosaskiej. Okazuje się bowiem, że wspominany tego dnia w kalendarzu liturgicznym [łacińskim - red.] św. Walenty, od którego imienia pochodzi nazwa święta, został ogłoszony patronem zakochanych już w 1496 r. przez papieża Aleksandra VI.
(...) Wiele miast w Europie przyznaje się do posiadania relikwii św. Walentego, w tym Lublin, Kraków i Chełmno. Wszędzie tam 14 lutego organizowane są obchody ku czci patrona zakochanych. Największe w Polsce odbywają się corocznie od 2002 roku w Chełmnie na Warmii pod nazwą „Walentynki Chełmińskie”. Prawdopodobnie od średniowiecza obecne są tam relikwie św. Walentego, przechowywane w chełmińskim kościele farnym pw. Wniebowzięcia NMP. W Chełmnie, obok modlitw przy relikwiach świętego ma miejsce barwny przemarsz ulicami miasta z orkiestrą dętą i ułożenie walentynkowego serca ze świec na rynku.
Z kolei w bazylice św. Floriana w Krakowie gościem wieczoru, na który zaproszeni są nie tylko zakochani, ale także wszyscy szukający prawdziwej miłości, jest sam św. Walenty, jako że jego relikwie znajdują się także w tej świątyni.
Źródło: KAi
Święto św. Sarkisa – Surp Sarkis (pol. św. Sergiusza) to dzień błogosławieństwa młodzieży.
Jest świętem ruchomym, w tym roku – wg ormiańskokatolicjkiego kalendarza liturgicznego – przypada 11 lutego.
Św. Sarkis jest patronem zakochanych.
♥ czytaj więcej
♥ o św. Sarkisie w j. ormiańskim
W ARMENII |
ARMENIA |
‹ Arevik 2 lutego 2017
Msze święte ormiańskokatolickie w parafii centralnej pw. św. Grzegorza z Nareku zostaną odprawione w następujące niedziele:
- 5 lutego 2017
- 26 lutego 2017 - W obrządku ormiańskim Niedzieli Dobrego Życia (Bun Barekentan),
od której rozpoczyna się Wielki Post (Mec Pahk)
- 12 marca 2017 r.
- 9 kwietnia 2017 r. - Niedziela Palmowa, w obrządku ormiańskim ze specjalny obrzędem otwarcia drzwi
- 14 maja 2017 r.
- 4 czerwca 2017 r.
5 LUTEGO 2017
» harmonogram Mszy św. dla Parafii Centralnej
» harmonogram Mszy św. ogólnopolski
PARAFIA POŁUDNIOWA |
odprawi w Gliwicach Mszę św. ormiańskokatolicką.
ORAMIANIE POLSCY
Ormianie Polscy, jak kto woli Polscy Ormianie. Kto to jest? Takie pytanie zadawali sobie niezorientowani widzowie „Kroniki Krakowskiej” TVP Kraków 20 stycznia 2017 roku, gdy pokazano migawki ukazujące składanie kwiatów przed sarkofagami Króla Kazimierza Wielkiego oraz Króla Władysława Jagiełły na Wawelu. Uczyniły to środowiska ormiańskie w Polsce, z okazji 650. rocznicy podpisania przez Króla Kazimierza Wielkiego przywileju dla tej nacji w Monarchii Polskiej. Jaki to był przywilej? Najprościej mówiąc, przywilejem było zrównanie praw polskich Ormian z pozostałymi obywatelami kraju.
» cały artykuł
Złożenie wieńców na grobie Kazimierza Wielkiego w Katedrze Wawelskiej |
Msza św. ormiańskokatolicka w Kolegiacie Uniwersyteckiej św. Anny w Krakowie |
KRAKÓW, 20 STYCZNIA 2017 ROKU
Fundacja Kultury i Dziedzictwa Ormian Polskich
19.01.2017, wywiad ks. Tadeusza Isakowiacza-Zaleskiego dla PAP z okazji jutrzejszej 650. rocznicy przywileju króla Kazimierza Wielkiego dla Ormian polskich i związanych z nią uroczystości w Krakowie.
Polska ma piękną tradycję tolerancji wobec innych narodów; Królestwo Polskie było schronieniem dla przedstawicieli wielu nacji, dziś możemy się odwoływać do tej pięknej, polskiej tradycji – mówi ks. Tadeusz Isakowicz-Zaleski, Ormianin, kapłan obrządku ormiańskiego.
PARAFIA CENTRALNA WARSZAWA, 6 I 2017 |
PARAFIA POŁUDNIOWA GLIWICE, 6 I 2017 |
KRAKÓW, 6 I 2017 |
PARAFIA POŁUDNIOWA WROCŁAW, 8 I 2017 |
ABP MINASSIAN U ORMIAN KATOLIKÓW W ROSJI |
» harmonogram mszy św. w parafii południowej |
WROCŁAW, g. 16 - kościół Bożego Ciała, ul. Bożego Ciała 1 (wejście od ul. Świdnickiej)
Celebrans: ks. Tadeusz Isakowicz-Zaleski.
KRAKÓW, g. 18 - kościół Miłosierdzia Bożego przy ul. Smoleńsk.
Celebrans: ks. Tadeusz Isakowicz-Zaleski.
PIĄTEK, 6 STYCZNIA
GLIWICE, g. 11.00 – kościół ormiański Trójcy Świętej, ul. Mikołowska 2.
Celebrans: ks. Tadeusz Isakowicz-Zaleski.
PIĄTEK, 6 STYCZNIA
WARSZAWA, g. 11.00, kaplica św. Barbary, ul. Wspólna 67.
Celebrans: ks. Józef Naumowicz
ARMENIA |
‹ Panik, liturgia Wigilii Bożego Narodzenia, 24 XII 2016
Giumri, świąteczny koncert, 22 XII 2016 ›
Już na początku grudnia przystrojono choinkami siedzibę Arcybiskupa w Giumri.
Również w parafiach całego rejonu przygotowywano się do świąt Bożego Narodzenia. Między innymi w dniach 13-15 grudnia duchowni ormiańskokatoliccy Ordynariatu Armenii, Gruzji, Rosji i Europy Wschodniej uczestniczyli w trzydniowych rekolekcjach w Erywaniu.
22 grudnia w Giumri odbył się piękny koncert bożonarodzeniowy, w którym również wziął udział abp Rafael Minassian.
W miejscowości Panik 24 grudnia ustawiona została wielka choinka, a też odbyła się tradycyjna procesja i sprawowana była liturgia wigilii Bożego Narodzenia.
25 grudnia ks. Karnik Youssef odprawił msze świąteczne, m.in. w miejscowościach Panik, Mets Sepasar.
» GALERIA ZDJĘĆ Z PRZYGOTOWAŃ I UROCZYSTOŚCI
PARAFIA POŁUDNIOWA |
» TEKST NA TABLICY |
26 grudnia, w drugi dzień świąt Bożego Narodzenia w Obornikach Śląskich, w kościele pw. Judy Tadusza i Antoniego Padewskiego, w 60. rocznicę śmierci ks. Samuela Manugiewicza została odprawiona Msza św. koncelebrowana. Podczas tej uroczystej mszy poświęcono - osadzoną w bocznej kaplicy kościoła - tablicę upamiętniającą postać tego wybitnego ormiańskokatolickiego duchownego.
Treść Tablicy Pamięci opracowano na podstawie noty ks. Tadeusza Isakowicza-Zaleskiego, zamieszczonej w „Słowniku biograficznym duchownych ormiańskich w Polsce” (z uzupełnieniami).
Po mszy św., w kościele, wysłuchaliśmy koncertu muzycznego kolęd Ormian polskich, kolęd ormiańskich, szarakanów (humnów) z liturgii ormiańskiej oraz kolęd polskich - które wspólnie śpiewaliśmy.
Kontynuacją uroczystości była przemiła gościna w domu Romany Obrockiej, inicjatorki i realizatorki całego wydarzenia. Dalej wspólnie kolędowaliśmy, w przerwach racząc się gandżaburem i domowymi wypiekami.
Wydarzenie to - choć jeszcze z końca ubiegłego roku - było pierwszym, z całej ich serii przewidzianych w roku 2017, a związanych z obchodami 650-lecia obecności ormiańskiej diaspory w Polsce.
Szanowni Państwo,
łącząc się duchowo w tej wyjątkowej świątecznej chwili pragnę przekazać Wszystkim
serdeczne życzenia wszelkiego dobra i wszelkiego błogosławieństwa
na święta Bożego Narodzenia i na cały rok 2017.
Chcę także podzielić się radością, że podczas spotkania zorganizowanego w Domu Arcybiskupów Warszawskich wokół mojej książki „Historia świątecznej choinki” udział wzięli m.in. kard. Kazimierz Nycz, nuncjusz apostolski w Polsce abp Salvatore Pennacchio, a także Łukasz Abgarowicz jako przedstawiciel Kościoła ormiańskokatolickiego.
Podczas spotkania Łukasz Abgarowicz wyjaśniał, że wyznawcy Kościoła ormiańskokatolickiego obchodzą święta Bożego Narodzenia 25 grudnia, ale celebrują je także 6 stycznia, razem ze świętem Epifanii. Dodał – jak czytamy w relacji KAI-u – że w uroczystość Epifanii „w przeddzień, nazywany Dniem Świateł, po uroczystej liturgii w świątyniach zapala się wszystkie lampy, które Ormianie zabierają do domów. Jest to symbol oświecenia człowieka poprzez narodziny Chrystusa. Uroczysta kolacja kończy 50-dniowy okres postu. Po niej Ormianie odwiedzają krewnych i przyjaciół, aby podzielić się z nimi Dobrą Nowiną. Epifania to dla Ormian najważniejsze święto, bo łączy Wigilię Bożego Narodzenia, Objawienie Pańskie i Chrzest Jezusa. Podczas Mszy św. odbywa się "chrzest wody", który polega na zanurzeniu krzyża w wodzie, do której dolany jest święty olej [święcony przez ormiańskokatolickiego katolikosa w Bzommar w Libanie - przyp. red.]. Wybierani są też czterej "ojcowie chrzestni", trzymający wstęgi odchodzące od chrzcielnicy, w której zanurzany jest krzyż. Drugi dzień świąt to u Ormian Dzień Zaduszny, w którym wspomina się zmarłych oraz męczenników".
Z modlitwą – ks. Józef Naumowicz
duszpasterz ormiańskokatolickiej parafii centralnej
pw. św. Grzegorza z Nareku
w dzień Bożego Narodzenia 1916 roku, składam Wam następujące życzenia:
Bezdomnym schronienia ciepłego
Smutnym nadejścia radości
Zapracowanym kilku dni wolnego
Samotnym wielu gości
Kim jesteśmy?
|
|
---|---|
Jesteśmy Katolickim Kościołem Wschodnim, pełnoprawnym członem Kościoła Katolickiego, uznającym władzę i autorytet Biskupa Rzymu. Wyróżnia nas starożytny obrządek ormiański.
|
Obrządek ormiański
|
|
---|---|
Obrządek ormiański wywodzi się z Armenii, z tradycji św. Bazylego. Uformowany przez św. Grzegorza Oświeciciela. Charakterystycznym wyróżnikiem jest język liturgiczny - grabar czyli język staroormiański.
|