default_mobilelogo
19 marca w całym Kościele katolickim obchodzona jest uroczystość św. Józefa, Oblubieńca NMP. Jego relikwie nie zostały odnalezione. Domniemany grób miałby się znajdować w grocie pod Bazyliką Zwiastowania w Nazarecie lub według innych przekazów – w dolinie Jozafata w Jerozolimie. Jest patronem: Kościoła powszechnego, małżeństw i rodzin chrześcijańskich, robotników, rzemieślników, cieśli, drwali, stolarzy, kołodziejów, wypędzonych, bezdomnych, dobrej śmierci.
W sprawie szczegółów życia św. Józefa musimy polegać na tym, co przekazały o nim Ewangelie. Poświęcają mu one łącznie 26 wierszy, a jego imię wymieniają 14 razy. Osobą św. Józefa zajmują się wprawdzie bardzo żywo także apokryfy: Protoewangelia Jakuba (z w. II), Ewangelia Pseudo-Mateusza (w. VI), Ewangelia Narodzenia Maryi (w. IX), Ewangelia Tomasza (w. II) i Historia Józefa Cieśli (w. IV), opowiadając o rodzinie Józefa, jego małżeństwie, pracy i śmierci; zbyt wiele w nich jednak legend, by można je było traktować poważnie. Niewiele mówią one także o latach dzieciństwa i wczesnej młodości Józefa.

MODLITWA DO ŚIĘTEGO JÓZEFA

Do Ciebie, św. Józefie, uciekamy się w naszej niedoli. Wezwawszy pomocy Twej Najświętszej Oblubienicy, z ufnością również błagamy o Twoją opiekę. Przez miłość, która Cię łączyła z Niepokalaną Dziewicą Bogarodzicą, i przez ojcowską Twą troskliwość, którą otaczałeś Dziecię Jezus, pokornie błagamy: wejrzyj łaskawie na dziedzictwo, które Jezus Chrystus nabył Krwią swoją i swoim potężnym wstawiennictwem i dopomóż nam w potrzebach naszych. Opatrznościowy Stróżu Bożej Rodziny, czuwaj nad wybranym potomstwem Jezusa Chrystusa.
Oddal od nas, ukochany Ojcze, wszelką zarazę błędu i zepsucia. Potężny Wybawco nasz, przybądź nam łaskawie z niebiańską pomocą w tej walce z mocami ciemności, a jak niegdyś uratowałeś Dziecię Jezus z niebezpieczeństwa, które groziło Jego życiu, tak teraz broń świętego Kościoła Bożego od wrogich zasadzek i od wszelkiej przeciwności.
Otaczaj każdego z nas nieustanną opieką, abyśmy za Twoim przykładem i Twoją pomocą wsparci - mogli żyć świątobliwie, umrzeć pobożnie i osiągnąć wieczną szczęśliwość w niebie. Amen.

 

Սուրբ Յովսէփ,
դուն որ պահպանեցիր Մարիամի եւ Յիսուսին հետ կապը,
օգնէ մեզի խնամք տանելու համար մեր կեանքի մէջ մեր ունեցած յարաբերութիւններուն։
Ոչ մէկը թող փորձարկէ առանձնութենէն յառաջ եկած լքումի զգացումը։
Իւրաքանչիւր անձ թող հաշտուի իր պատմութեան հետ,
անոնց հետ, որոնք զինք կանխեցին,
եւ գործուած սխալներուն մէջ ճանչնայ ձեւը`
որով նախախնամութիւնը ճամբայ բացաւ եւ չարը չունեցաւ վերջին խօսքը։
Բարեկամ եղիր անոր, որ աւելիով կը տքնի
եւ այնպէս ինչպէս թիկունք կանգնեցար Մարիամին եւ Յիսուսին
անոնց դժուար պահերու ընթացքին
մեզի ալ աջակցիր մեր ճանապարհորդութեան ընթացքին. Ամէն։

"Jeżeli wyznajemy nasze grzechy, [Bóg] jako wierny i sprawiedliwy
odpuści je nam i oczyści nas z wszelkiej nieprawości." (1 J 1, 9)
 
Blaise Pascal, słynny francuski filozof XIX wieku pisze w jednym ze swoich dzieł: „Istnieją dwa rodzaje ludzi: sprawiedliwi, którzy uważają siebie za grzeszników, i grzesznicy, którzy uważają siebie za sprawiedliwych”.
Większość ludzi należy do tej drugiej kategorii. Wielu z nich wierzy, że są sprawiedliwi, ponieważ przestrzegają Dziesięciu Przykazań, mają moralne poczucie dobra i zła. Zapominają o słowach apostoła Pawła: „wszyscy bowiem zgrzeszyli i pozbawieni są chwały Bożej, ” (Rz 3,23), a także apostoła Jan: „Jeśli mówimy, że nie mamy grzechu, to samych siebie oszukujemy i nie ma w nas prawdy. (…) Jeśli mówimy, że nie zgrzeszyliśmy, czynimy Go [Boga] kłamcą” (1 J 1, 8, 10).
Wyznanie grzechów jest pierwszym warunkiem pojednania z Bogiem i zbawienia. Istnieją różne rodzaje wyznania. Powiedzenie „zgrzeszyłem” nie wystarczy.

Խոստովանութիւն (Մեծ Պահքի Առիթով)
(...) 
Աստուծոյ հետ հաշտուելու եւ Քրիստոսի միջոցով Անոր բերած փրկութեան արժանանալու նախապայմանն է մեղքերու խոստովանութիւնը: Բայց ի՞նչ է ճշմարիտ եւ լիիրաւ խոստովանութիւնը: Խոստովանութիւններու տեսակները կան: «Ես մեղանչեցի» ըսելը բաւական չէ լիիրաւ խոստովանութեան համար: Օրինակներով խօսինք.
Ա.- Կան խոստովանութիւններ, որոնք շահախոյզ (expedient) են: Երբեմն մարդիկ, երբ ճարահատ դառնան, «մեղայ» կ՛ըսեն շահադիտական նպատակներով: «Կ՛ընդունինք, որ մեղաւոր ենք» կ՛ըսեն, որպէսզի փախուստ տան աւելի խիստ դատավճիռէ: Դատարաններու մէջ երբեմն քրէական յանցագործութիւն կատարած ոճրագործներ լալով «մեղայ» կ՛ըսեն, բայց իրականութեան մէջ լուրջ զղջումի հոգի չունին: «Մեղաւոր եմ» կ՛ըսեն, որպէսզի դատաւորներու եւ դատական ատեանի բարեացակամութիւնը շահին:

» cały artykuł w j. Ormiańskim (Vatican News)

OJCIEC ŚWIĘTY FRANCISZEK MIANOWAŁ ABP. ADRIANA GALBASA NOWYM ORDYNARIUSZEM WIERNYCH KOŚCIOŁÓW WSCHODNICH W POLSCE NIEMAJĄCYCH ORDYNARIUSZA WŁASNEGO KOŚCIOŁA SUI IURIS - POINFORMOWAŁA 8 MARCA 2025 R. W POŁUDNIE NUNCJATURA APOSTOLSKA W POLSCE.

Abp Adrian Galbas obejmie funkcję ordynariusza dla mieszkających w Polsce wiernych katolickich Kościołów wschodnich, które nie posiadają własnych struktur administracyjnych.

Oprócz katolików Kościoła rzymskokatolickiego, posiadającego w Polsce rozbudowaną strukturę administracyjną (archidiecezje i diecezje), na terenie naszego kraju mieszkają także wierni należący do katolickich Kościołów wschodnich. Są to Kościoły wywodzące się z tradycji wschodnich, lecz pozostające w jedności z papieżem. Wśród nich można wymienić m.in. grekokatolików, maronitów, koptów czy ormiańskich katolików. Kościoły te różnią się od Kościoła łacińskiego tradycją liturgiczną, kanoniczną dyscypliną (podlegają odrębnemu Kodeksowi Kanonów Kościołów Wschodnich) oraz specyfiką teologicznej terminologii. Nie należy ich mylić z Kościołami prawosławnymi, ponieważ uznają zwierzchnictwo papieża, zachowując jednocześnie swoją wschodnią tradycję liturgiczną i kanoniczną. (...)

Ormianie rozpoczynają Wielki Post (Mec Pakh) - okres wstrzemięźliwości - podczas którego poszczą szczególnie surowo. W kalendarzu liturgicznym ten cykl nazywany jest agh u hac- „ sól i chleb” ( odpowiednik polskiego „o chlebie i wodzie”). Ta nazwa dobrze oddaje jak surowo przeżywa się ten czas w wielu rodzinach.
Dziś podczas liturgii ma miejsce obrzęd posypania głów popiołem. W wielu wspólnotach ormiańskich żyjących w diasporze, a także w samej Armenii ze względów praktycznych ten obrzęd zorganizowano już po niedzielnych liturgiach. Tak było na przykład w  Parafii Centralnej Kościoła Ormiańskokatolickiego w Warszawie, gdzie duszpasterzem jest ks. prof. Józef Naumowicz noszący tytuł protoarchimandryty (dzajragujn wardapet).
Posypanie głów popiołem to wyraz uniżenia przed Bogiem, przypomnienie o ludzkiej kruchości i zaufania Bożemu Miłosierdziu.
Wielki Post zaczął się w niedzielę
W czasie Wielkiego Postu podczas liturgii używa się zasłony. Cała Msza św. odprawiana jest za kotarą. Ma to przypominać o sytuacji pierwszych ludzi, którzy utracili raj. Odtąd pozostają oni za przesłoną, która oddziela ich od raju. Nie mają dostępu do tronu Boga, ołtarz w kościele symbolizuje tron Boga i Święte świętych.
Zasłonięta zasłona przypomina, by możliwie najlepiej przeżyć Wielki Post.  Szukać Boga, z ufnością, wdzięcznością patrzeć na krzyż Jezusa, który na nowo otwiera nam raj i sam jest Drogą do raju. Zasłona zostanie otwarta w Niedzielę Palmową, podczas której Kościół Ormiański ma obrzęd „Otwarcia Drzwi”. (...)
WATYKAN

„Jako chrześcijanie wiemy, że modlitwa ma wielką moc, dlatego często modlimy się, nie tylko gdy wszystko dobrze się układa, ale w sposób szczególny, kiedy przychodzą trudności, choroby w rodzinie, bo wiemy, że modlitwa pomaga”
(Przewodniczący Episkopatu Polski, abp. Tadeusz Wojda). 

Chory Papież Franciszek od połowy lutego przebywa w klinice Gemelli w Rzymie. Stan zdrowia Ojca Świętego nadal [22.02.2025] pozostaje krytyczny, dlatego Papież nie jest poza zagrożeniem.  

Módlmy się za Papieża - niech wspólna modlitwa Kościoła przyniesie mu umocnienie i nadzieję na powrót do zdrowia, niech będzie duchowym i modlitewnym wsparciem dla Ojca Świętego w godzinie cierpienia.

Սուրբ Աթոռի մամլոյ գրասենեակը Շաբաթ` 22 Փետրուարի երեկոյեան ժամը 7,15 ժամանակները հրապարակեց` Ֆրանչիսկոս Պապին առողջական վիճակին հայող նոր հաղորդագրութեան մը որուն մէջ գրուած է հետեւեալը. «Սրբազան Պապին առողջական պայմանները կը շարունակեն մնալ բարդ, եւ այնպէս ինչպէս բացատրուեցաւ երէկ, Ան վտանգէ դուրս չէ։ "


Patriarcha Katolikos Rafał Piotr XXI zaprasza wszystkich księży i członków Kościoła do włączenia się do modlitwy o zdrowie papieża Franciszka, która odbędzie się w poniedziałek, 24 lutego 2025 o godz. 21.00 czasu rzymskiego na Placu św. Piotra

PARAFIA CENTRALNA

SERDECZNIE ZAPRASZAM
na Mszę św. w obrządku ormiańskim

W NIEDZIELĘ 2 MARCA 2025 R. O GODZINIE 11.00
w kaplicy Matki Bożej
przy ul. Łazienkowskiej 14 w WARSZAWIE

(liturgia będzie rejestrowana przez zespół PR II)

  A tak to było... (2 marca 2025 r.) 
 
 

Na zakończenie Mszy Świętej - obrzęd posypania głów popiołem.
Po Mszy św. spotkanie przy herbatce. 

Zaczyna się ormiański Wielki Post:
2 III – Niedziela Dobrego Życia - Niedziela Rajskaliczona jako pierwsza niedziela Czterdziestnicy czyli Wielkiego Postu (Ա. Կիրակի Քառասնորդաց);
3 III –  „pierwszy dzień o soli i chlebie”, ormiański PopielecPoniedziałek Popielcowy.

O godz. 13.00 w Fundacji Kultury i Dziedzictwa Ormian Polskich (ul. Świętojerska 12) odbędzie się promocja książki pt. „Nowołacińska Warszawa. Przekład wybranych utworów Józefa Epifaniego Minasowicza”, pod redakcją Beaty Gaj, prof. Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego. Organizatorzy zapraszają!

Z serdeczną pamięcią w modlitwie
ks. Józef Naumowicz

2 MARCA 2025 r. - NIEDZIELA DOBREGO ŻYCIA, POCZĄTEK WIELKIEGO POSTU
I Niedziela Wielkiego Postu, Bun Barekentan
Բուն Բարեկենդան
Ա. Կիրակր Քառասնորդաց

3 MARCA - PONIEDZIAŁEK POPIELCOWY
Or Mochroc - Օր Մոխրոց

Wielki Post (Mec Pahk) rozpoczyna się od Niedzieli Dobrego Życia (Bun Barekentan). W tym roku niedziela ta przypada – jak podaje ormiańskokatolicki kalendarz liturgiczny – 2 marca. Według liturgicznego porządku jest to I Niedziela Wielkiego Postu, która nie ma takiego charakteru jak w tradycji łacińskiej. Jest to ostatni dzień radosny, ale wzywa do rozpoczęcia Wielkiego Postu – do modlitwy, postu i jałmużny. W sensie wschodnim pierwszy dzień postu to ostatni dzień objadania się i radości, aby dobrze przygotować się na 40 dniowy post – do którego zachęcają czytania liturgiczne. Niedziela Bun Barekentan, to rodzaj małego karnawału. Tego dnia przyrządza się specjalne potrawy i urządza przyjęcia.
Już w sobotę wieczorem przed tą niedzielą zamykana jest na cały okres wielkopostny zasłona oddzielająca ołtarz od nawy kościoła.
W okresie Wielkiego Postu Ormianie poszczą szczególnie surowo. Okres ten bywał nazywany agh u hac - „sól i chleb”.

   » cały artykuł  (w j. polskim i ormiańskim)

W ostatni czwartek przed Wielkim Postem Kościół ormiański wspomina  św. Ghevonda i kapłanów, którzy walczyli wspólnie ze św. Wartanem Mamikonianem w bitwie pod Arawajr w 451 roku. Jest świętem kapłanów i sakramentu kapłaństwa. Wtedy składa się księżom życzenia i podarunki w podziękowaniu za służbę Kościołowi i narodowi.
W tym roku zbiega się z liturgicznym wspomnieniem św. Grzegorza z Nareku.
Persowie wtargnęli do podległej sobie Armenii i chcieli siłą narzucić mazdaizm. Szlachta i naród ormiański były podzielone. Arystokracja pogardzała chłopami i mieszczanami. Święty Ghevond, najstarszy z nich, i inni kapłani obchodzili miasta i wsie Armenii wzywając do narodowej jedności.
Dzięki ich wytrwałości i wierze doszło do ogólnonarodowego zrywu pod wodzą sparapeta Wartana Mamikoniana. Po raz pierwszy walczyła nie tylko szlachta i rycerstwo, lecz także prości ludzie; chłopi, rzemieślnicy i mieszczanie. Stawili oni czoła wojskom perskim i ormiańskim kolaborantom w bitwie pod Arawajr. Chociaż bitwa ostatecznie została wygrana przez wojska perskie a Wartan zabity, Persowie ponieśli tak dotkliwe straty, że musieli zrezygnować z narzucenia Ormianom mazdaizmu. Święty Ghevond i inni kapłani, którzy po bitwie dostali się do perskiej niewoli, zostali straceni z rozkazu Hazkerta.
Z okazji dnia św. Ghevonda w katedrze ormiańśkiego Kościoła katolickiego pw. Świętych Męczenników odprawiona została uroczysta msza święta pod przewodnictwem ordynariusza Ormiańskiego Kościoła Katolickiego dla Armenii i Europy Wschodniej, abpa Kevorka Noradounguiana. 
WATYKAN

 Papież Franciszek zarządził wpisanie św. Grzegorza z Nareku, wraz z trojgiem innych świętych (o czym TUTAJ pisaliśmy), do wszystkich kalendarzy i ksiąg liturgicznych przeznaczonych do sprawowania Mszy świętej i Liturgii Godzin. Jego liturgiczne wspomnienie wyznaczył na dzień 27 lutego (o czym w dekrecie opublikowanym 2 lutego 2021 r. przez Kongregację ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów).

W czwartek 27 lutego 2025 r. po raz piąty Kościół Powszechny obchodzi liturgiczne święto tego 36. Doktora Kościoła

W tym roku w tym dniu przy pomniku św. Grzegorza z Nareku w Ogrodach Watykańskich, który został odsłonięty 5 kwietnia 2018 r., odbyła się specjalna modlitwa o powrót papieża Franciszka do zdrowia. Papież od 14 lutego przebywa w klinice Gemelli. W Rzymie, Watykanie i na całym świecie trwają modlitwy w jego intencji.

Աղօթք առ Սուրբն Գրիգոր Նարեկացի Ֆրանչիսկոս Պապի ապաքինումին համար
«Ով Սուրբ Գրիգոր Նարեկացի բարեխօս եղիր Սուրբ Պետրոսի յաջորդ Ֆրանչիսկոս Սրբազան Քահանայապետին, Անոր պարգեւէ ուժ, առողջութիւն, ապաքինում, որպէսզի կարողանայ շարունակել իր առաքելութիւնը, Աստուծոյ ժողովուրդին ի սպաս նուիրական ծառայութիւնը»։ Աղօթքն է այս որ բարձրացաւ Վատիկանի Պարտէզներուն մէջ զետեղուած Տիեզերական Եկեղեցւոյ Վարդապետ Սուրբ Գրիգոր Նարեկացիի արձանի ոտքին, հինգշաբթի 27 Փետրուար 2025ի կէսօրէն ետք ժամը երեքին այնտեղ կատարուած յատուկ աղօթքի մը ընթացքին, նուիրուած Ֆրանչիսկոս Սրբազան Քահանայապետի ապաքինման։ (...)

» art. w j. ormiańskim     » o św. Grzegorzu z Nareku

W poniedziałek 17 lutego 2025 r. w Harissie (Liban) rozpoczęło się Plenarne Zgromadzenie Katolickich Patriarchów i Biskupów Libanu  (APECL), które zakończy się, 20 lutego. W spotkaniu wzięli udział m.in. katolikos patriarcha Cylicji dla Ormian katolików Rafał Piotr XXI Minassian, patriarcha maronicki Béchara Boutros Raï, Kard. Michael Czerny, prefekt Dykasterii ds. Integralnego Rozwoju Człowieka i nuncjusz apostolski w Libanie.

Kard. Czerny specjalnie na to spotkanie przybył do Libanu. W spotkaniu uczestniczą wszyscy patriarchowie i biskupi katoliccy Libanu. Rolą rady jest tworzenie i rozwijanie współpracy między Kościołami katolickimi, pomimo różnic między nimi. W ramach rady działają różne komisje, których celem jest wzmocnienie więzi między Kościołem a wiernymi - m. in.: teologia i prawo kanoniczne, rola świeckich, środki komunikacji, edukacja i kultura, diaspora wschodnia, rodzina, opieka zdrowotna, sprawiedliwość i pokój, pomoc społeczna, koordynacja duszpasterska i społeczna, sprawy młodzieży.

Hasłem tegorocznej sesji Rady jest „Nadzieja zawieść nie może” w nawiązaniu do tytułu i zarazem pierwszych słów z bulli Papieża Franciszka, ogłaszającej Jubileusz Zwyczajny Roku 2025.

» cały artykuł 

 

sobota 15 lutego 2025 r.
Święto 
ŚWIETEGO SARKISA (pol. SERGIUSZA), męczennika
Surp Sarkis - Սուրբ Սարգիս
patrona zakochanych (dzień błogosławieństwa młodzieży)

Św. Sarkis jest patronem młodzieży i zakochanych, świętym obu Kościołów ormiańskich - apostolskiego i katolickiego, oraz Cerkwi prawosławnej. Święto jest świętem ruchomym, w tym roku  przypada 15 lutego  (według ormiańskokatolickiego kalendarza liturgicznego). 
Tradycja mówi, że św. Sarkis i jego syn Martyros (od jego imienia pochodzi słowo męczennik w języku ormiańskim), a także 14 wojowników ponieśli męczeńską śmierć z rąk niewiernych w IV wieku. Ciało św. Sarkisa zostało pochowane na wsi Karbi w kaplicy jego imienia.
Święty Wojownik Sarkis (Sergiusz) zwany także Grekiem i jego syn Martiros. Wczesnochrześcijański (IV w.) męczennik pochodzący z Azji Mniejszej, generał rzymski.

 o dniu św. Sarkisa 

Շաբաթ 15 փետրուարին` տօնն է Սուրբ Սարգիսի.
Այս Սուրբը շատ ժողովրդական է Հայերու մօտ, թէեւ ազգով յոյն էր։ Ան Բիւզանդական բանակին մէջ կը ծառայէր որպէս զօրավար. Դժբախտութիւնն ունեցաւ որպէս կայսր ունենալու Յուլիանոս Ուրացողը։ Սարգիս չկարենալով հանդուրժել այս մեծագոյն դաւաճանութիւնը Յիսուս-Քրիստոսի, մեր ճշմարիտ Տիրոջ եւ Աստուծոյն հանդէպ, թողուց Բիւզանդիոնը եւ ապաստանեցաւ Հայաստան, ուր սակայն կ՛իշխէր նոյնպէս անօրէն թագաւոր մը` Տիրան, որ սպաննել տուած էր Յուսիկ սուրբ հայրապետը։ Հոնկէ Սարգիս, իր որդւոյն` Մարտիրոսի հետ, մեկնեցաւ Պարսիկներու մօտ, ուր թագաւորը մեծ հիւրասիրութեամբ ընդունեցաւ զինք եւ պաշտօն տուաւ իր բանակին մէջ. Սակայն երբ ան սկսաւ քարոզել քրիստոնէութիւնը եւ դարձի բերել պարսիկ զինուորները, զինք գլխատել տուաւ, իր որդւոյն եւ 14 քրիստոնեայ դարձած պարսիկ զինուրներու հետ միատեղ, 363 թուին։

 św. Sarkis - "ŚWIĘCI Z KALENDARZA FKiDOP  2020 - LUTY" (w j. polski i ormiańskim)           o św. Sarkisie (w j. ormiańskim)

Liturgiczne wspomnienie św. Matki Teresy z Kalkuty obchodzone będzie w Kościele na całym świecie 5 września i ma zostać umieszczone we wszystkich kalendarzach i księgach liturgicznych.

Watykańska Dykasteria ds. Kultu Bożego i Dyscypliny Sakramentów 11 lutego 2025 r., w XXXIII. Światowy Dzień Choregoopublikowała dekret, informujący o tym, że św. Matka Teresa została wpisana do Ogólnego Kalendarza Rzymskiego. Do tej pory święta była czczona jedynie w Kościołach lokalnych w miejscach, które są z nią związane.
Watykański dekret przypomina, że św. Teresa z Kalkuty jest „wzorem miłosierdzia i autentyczną ikoną miłosiernego Samarytanina” i, że poprzez swoje radykalne życie Ewangelią i głoszenie jej z odwagą „stała się świadkiem godności oraz przywileju pokornej służby”. 
Św. Matka Teresa została kanonizowana przez Papieża Franciszka 4 września 2016 r., w czasie, gdy Kościół obchodził Nadzwyczajny Jubileusz Miłosierdzia. 

Մայր Թերեզան ներառուեցաւ Հռոմէական Յայսմաւուրքին մէջ. Տօնը պիտի նշուի 5 Սեպտեմբերին
«Մայր Թերեզա» այսպէս է` որ զայն կը ճանչնան քրիստոնեաները` Քալքութայի աղքատներուն նուիրեալ միանձնուհին, որ 4 Սեպտեմբեր 2016 սրբադասուեցաւ եւ որ ինքզինք ներկայացուած է միշտ որպէս «փոքրիկ մատիտ մը Աստուծոյ ձեռքերուն մէջ»։

Այսօր 11 Փետրուարին հրատարակուեցաւ Անոր հայող Աստուածային Պաշտամունքի Վերատեսուչթեան հրամանագիրը, որով Ֆրանչիսկոս Պապ` ընկալելով եպիսկոպոսներուն, հովիւներուն, կրօնաւորներուն ու հաւատացեալներուն խնդրանքը, Սրբուհին ներառեց Հռոմէական Յայսմաւուրքին մէջ, հրահանգելով` որ անոր ծիսական տօնը յիշատակուի 5 սեպտեմբերին, 1997ին պատահած անոր մահուան նոյն օրը։



„Nigdy, tak bardzo jak w cierpieniu, nie uświadamiamy sobie, że wszelka nadzieja pochodzi od Pana” 

Światowy Dzień Chorego ustanowił 33 lata temu św. Jan Paweł II 13 maja 1992 roku, w dniu 75. rocznicy objawień fatimskich i 11. rocznicy zamachu na życie papieża. Poprzez tę inicjatywę chciał uwrażliwić wszystkich wierzących oraz katolickie instytucje służby zdrowia na potrzebę uwagi na chorych i ich opiekunów.  
W Roku Świętym Kościół będzie obchodził Światowy Dzień Chorego w formie zwyczajnej, na poziomie diecezjalnym, 11 lutego. W kalendarzu wydarzeń jubileuszowych zaplanowano dwa duże wydarzenia skierowane do chorych: Jubileusz chorych i pracowników służby zdrowia (5-6 kwietnia) oraz Jubileusz osób niepełnosprawnych (28-29 kwietnia).

Na początku Orędziu na XXXIII Światowy Dzień Chorego (podpisane: Rzym, u Świętego Jana na Lateranie, dnia 14 stycznia 2025 r.), którego hasłem jest: „Nadzieja zawieść nie może” (Rz 5, 5i umacnia nas w ucisku, czytamy:

„Obchodzimy XXXIII Światowy Dzień Chorego w Roku Jubileuszowym 2025, w którym Kościół zaprasza nas, abyśmy stali się „pielgrzymami nadziei”. Towarzyszy nam w tym Słowo Boże, które za pośrednictwem Św. Pawła przekazuje nam przesłanie wielkiej zachęty: „Nadzieja zawieść nie może” (Rz 5, 5), co więcej umacnia nas w ucisku.Są to słowa pocieszające, ale mogą jednak rodzić pewne pytania, zwłaszcza w tym, kto cierpi. Na przykład: jak pozostać mocnym, gdy jesteśmy dotknięci poważnymi chorobami, powodującymi kalectwo, wymagającymi być może leczenia, którego koszty przekraczają nasze możliwości? (...) (PEŁNY TEKST w 7. językach)

Երեքշաբթի 11 փետրուարին տօնն է Լուրտի Տիրամօր  (ըստ լատինաց) այդ օրը նաև հիւանդի համաշխարհային օրն է:  

Հիւանդի Համաշխարհային Օրուան առթիւ Ֆրանչիսկոս Պապի պատգամը
Հիւանդի Համաշխարհային 33րդ Օրը՝ 2025 թուականի Յոբելենական տարւոյն, կը հրաւիրէ մեզ խորհելու տառապանքի իմաստի եւ Աստուծոյ ներկայութեան մասին հիւանդներու կեանքէն ներս: Փխրունութեան եւ խոցելիութեան զգացողութեան ժամանակ Սուրբ Պօղոսի պատգամը՝ «Յոյսը յուսախաբ չի թողուր», կը դառնայ հիմնարար յղման կէտ: Յոյս, որ պարզապէս զգացմունք չէ, այլ աստուածային պարգեւ, որ կ’աջակցի մեզ ամենամութ պահերուն: (...)

  » cały artykuł w j. ormiańskim

PARAFIA POŁUDNIOWA


Ofiarowanie Pańskie (orm., łac.) - Tiarnyntaracz - Տեառնընդառաջ

2 lutego 2025 r. w kościele pw. Bożego Ciała ks. prof. Józef Naumowicz odprawił mszę w obrządku ormiańskim. Asystował mu ks. dr Marcin Kołodziej, którego ks. Naumowicz zaprosił do wygłoszenia homilii. A także dwaj ormiańscy klerycy Narek Mkrtchyan i Emmanuel Muradyan. Liturgia jak zwykle piękna, choć może skromniejsza. Panująca epidemia grypy i inne infekcje przetrzebiły nie tylko wiernych ale i chór Wrocławskich Madrygalistów, który tym razem nie mógł być z nami i zaśpiewać podczas mszy.
Dzięki pani Teresie Dostal publikujemy kilka zdjęć.


 
    
 

 

Serdecznie zapraszam na Msze św. ormiańskie

• 2 lutego 2025 (niedziela):
 godz. 11.00, kościół Trójcy Świętej w GLIWICACH
godz. 16.00, kościół Bożego Ciała we WROCŁAWIU
z miłą pamięcią w modlitwie 
ks. Józef Naumowicz

„Pokładam nadzieję w Twoim słowie” (Ps 119,74)

W niedzielę 26 stycznia 2025 roku w ramach Roku Jubileuszowego we wszystkich diecezjach świata będzie obchodzona VI Niedziela Słowa Bożego. Mottem na Niedzielę Słowa Bożego 2025, wybranym przez Ojca Świętego, jest werset z Psalmu 119: „Pokładam nadzieję w Twoim Słowie".

30 września 2019 r. papież Franciszek ogłosił list apostolski w formie motu proprio zatytułowany "Aperuit illis". Został on podpisany w 1600. rocznicę śmierci św. Hieronima - wielkiego miłośnika i tłumacza Pisma Świętego, a jednocześnie w dzień wspomnienia liturgicznego tego doktora Kościoła.
W liście tym papież ustanowił trzecią niedzielę Okresu Zwykłego jako "poświęconą celebracji, refleksji oraz krzewieniu Słowa Bożego". Zauważył dalej: "Ta niedziela Słowa Bożego staje się odpowiednim momentem tego okresu roku, w którym jesteśmy wezwani do wzmocnienia więzi z wyznawcami judaizmu oraz do modlitwy o jedność chrześcijan. Nie jest to przypadek: celebrowanie niedzieli Słowa Bożego wyraża charakter ekumeniczny, ponieważ Pismo Święte wskazuje tym, którzy się w nie wsłuchują, drogę do przebycia, aby dojść do trwalej i autentycznej jedności".[TUTAJ cały artykuł]

„Bądźcie przekazicielami nadziei” 
Starajcie się używać przekazu, który potrafiłby uleczyć rany naszego człowieczeństwa, który buduje mosty i przenika widzialne i niewidzialne mury naszych czasów
- apeluje Papież Franciszek w zaprezentowanym dziś orędziu na LIX Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu.

Publikacja papieskiego orędzia (24 stycznia 2025 r.) na tegoroczny LIX Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, zatytułowanego: „Dzielcie się z łagodnością nadzieją, która jest w waszych sercach”, zbiega się z rozpoczęciem Jubileuszu świata mediów, dziennikarstwa i komunikacji – pierwszego dużego spotkania jubileuszowego w kalendarzu trwającego Roku Świętego. Prezentacja odbywa się we wspomnienie patrona dziennikarzy św. Franciszka Salezego.
W orędziu Papież podkreśla wielką rolę dziennikarzy i ich przekazu w budowie cywilizacji pokoju. „W naszych czasach, naznaczonych dezinformacją i polaryzacją, w których nieliczne ośrodki władzy kontrolują bezprecedensową masę danych i informacji, zwracam się do was ze świadomością, jak potrzebna jest – dziś, bardziej niż kiedykolwiek – wasza praca jako dziennikarzy i pracowników środków społecznego przekazu. Myśląc o tegorocznym Jubileuszu jako o czasie łaski, w tak niespokojnych czasach, chciałbym w tym Orędziu zaprosić was do bycia przekazicielami nadziei, zaczynając od odnowienia waszej pracy i misji według ducha Ewangelii” - pisze Franciszek.
 

Կ’երազեմ յոյս տուող հաղորդակցութիւն, կանգնեցնեք բառերուն պատերազմը. Ֆրանչիսկոս Պապ
Ընկերային Հաղորդակցութեան միջոցներու 59րդ համաշխարհային օրուայ առթիւ իր պատգամին մէջ Սրբազան Քահանայապետը յորդորած է լրատուամիջոցներու մասնագէտներուն փնտռել ու տարածել «բարութեան մէջ թաթխուած պատմութիւններ», որոնք «աշխարհը դարձնեն նուազ խուլ վերջիններու աղաղակին դիմաց»։ (...)

 


W związku z Tygodniem Modlitw o Jedność Chrześcijan
w Sanktuarium św. Andrzeja Boboli
przy ul. Rakowieckiej 61 w Warszawie
otwarta jest wystawa na temat:
„CHRZEŚCIJANIE WSCHODU - POSŁAŃCY NADZIEI",
a w czwartek 23 STYCZNIA 2025 R. o godz. 18.00
w Sali Emaus w Domu Parafialnym
będzie na ten temat konferencja z udziałem:
ks. prof. Józefa Naumowicza,
o. dra Michała Karnawalskiego SJ
i dra Mikołaja Murkocińskiego.

(za ogłoszeniami duszpasterskimi 
Parafii Rzymskokatolickiej Św. Andrzeja Boboli w Warszawie)
Kim jesteśmy?
Jesteśmy Katolickim Kościołem Wschodnim, pełnoprawnym członem Kościoła Katolickiego, uznającym władzę i autorytet Biskupa Rzymu. Wyróżnia nas starożytny obrządek ormiański.

czytaj więcej
Obrządek ormiański
Obrządek ormiański wywodzi się z Armenii, z tradycji św. Bazylego. Uformowany przez św. Grzegorza Oświeciciela. Charakterystycznym wyróżnikiem jest język liturgiczny - grabar czyli język staroormiański.
czytaj więcej