
Najpierw pojawił się dylemat, czy chrześcijanie powinni obchodzić swoje główne święto w tym samym dniu, w którym Żydzi świętują Paschę, niezależnie do dnia tygodnia czy też jako święto zmartwychwstania wyłącznie w niedzielę. Szybko przeważył ten drugi pogląd. Potem, na początku III wieku chrześcijanie zaczęli samodzielnie wyliczać datę Wielkanocy, niezależne od Paschy żydowskiej. Poszczególne Kościoły przyjmowały jednak różne systemy obliczeń, z których wynikały niekiedy odmienne daty obchodów. Dlatego już pierwszy sobór powszechny w Nicei w 325 roku długo obradował nad potrzebą ich ujednolicenia. (...)"
Największą rangę ma ten w poniedziałek po Wielkanocy.
Jak podkreślił ks. Petros Yesayan wczoraj podczas mszy św. Paschy w Niedzielę Wielkanocną, życząc wszystkim szczęśliwego Wielkanocnego nastroju, radości wielkanocnej w domach i wszystkim na świecie: "Jutrzejsza liturgia, Or Mereloc, jutro trzeba być na mszy św., to jedyny Or Mereloc, kiedy Kościół wymaga, żeby być na mszy św."
Wielkanocne przesłanie katolikosa Grzegorza Piotra XX, Patriarchy Cylicji dla Ormian katolików - 3 kwietnia 2021
Patriarcha mówi o tym, że obecnie Świat żyje w bezprecedensowych dniach strachu. Przerażają wszystkich ogromne katastrofy, wcześniej nie spotykane. Wszędzie jest obecny strach przed koronawirusem, który dla wielu jest chorobą śmiertelną, szybko postępuje i nie wybiera - niszczy zarówno biedaka jak i człowieka bogatego. Zabiera wiele istnień, rodziny pozostawiając w rozpaczy.
Pyta: czy jest to nowy potop, który pojawia się nagle i bez ostrzeżenia, czy Sodoma i Gomora, która nie oszczędza żadnej istoty ludzkiej, czy też nowa plaga Boża, która niszczy wszystko, co napotka? Czy to gniew Boży? Powiedział, że w tej sytuacji, my, którzy jesteśmy gotowi świętować z radością najwspanialsze święto chrześcijaństwa, Zmartwychwstanie Chrystusa, nie mamy innego wyboru, jak tylko wierzyć, że zmartwychwstały Chrystus zwycięży śmierć.
Patriarcha przypomina, jak zachowali się uczniowie w tych trudnych chwilach, w tych ostatnich dniach. Najodważniejszym z nich był Piotr. Poprzysiągł Jezusowi, gdy On przepowiadał swoje cierpienie i śmierć, że pozostanie mu wierny na zawsze, będzie bronił Mistrza za wszelką cenę. Lecz gdy pojawili się wrogowie Jezusa Piotr zaparł się swojego Pana.
Gdy nadszedł dzień Zmartwychwstania, czując moc tego wydarzenia, Piotr i wszyscy apostołowie poszli w świat, głosząc nauczanie Chrystusa. Nieraz przypłacając to męczeńską śmiercią.
Mocą Zmartwychwstania mury piekła zostały zniszczone, a bramy nieba otworzyły się dla tych, którzy przyjęli ewangelię Chrystusa. Śmierć została pokonana mocą śmierci Chrystusa. Na zakończenie Grrzegorz prosił o żarliwe modlitwy o Jego miłosierdzie i dar wytrwałości zwłaszcza dla Armenii, Górskiego Karabachu i drugiej ojczyzny – Libanu. „Kto wytrwa do końca, ten będzie żył”.
CHRYSTUS ZMARTWYCHWSTAŁ
» Przesłanie Katolikosa - pełny tekst w j. ormiańskim
__________________________________________________________________________________________________________________________________
Papieskie orędzie „Urbi et orbi” - 4 kwietnia 2021
W orędziu Papież miedzy innymi podkreślił, że rozbrzmiewająca dziś na cały świecie wielkanocna proklamacja: „Jezus, ukrzyżowany, zmartwychwstał, jak zapowiedział. Alleluja” nie ukazuje iluzji, nie ujawnia formuły magicznej, ale zawiera w niewielu słowach wydarzenie, które daje niezawodną nadzieję.
Wspomniał ludzi, którzy stracili pracę lub przeżywają poważne trudności ekonomiczne i są pozbawieni odpowiedniej opieki społecznej. Modlił się, by władze publiczne podjęły działania, które zapewnią pomoc zawłaszcza najbardziej potrzebującym rodzinom.
Papież pamiętał o przytłoczonych trudnościami mieszkańcach Haiti i Libanu oraz o migrantach uciekających przed wojną i nędzą.
Na zakończenie Papież przypomniał, o poważnych ograniczeniach, często powodujących brak możliwości uczestniczenia w celebracjach liturgicznych. Modlił się by te ograniczenia, podobnie jak i wszystkie ograniczenia wolności kultu i religii na świecie, zostały usunięte, i aby każdy mógł swobodnie modlić się i uwielbiać Boga.
"Wszystkim życzę dobrych Świąt Wielkanocnych!"
WIELKANOC – Zatik Harutian – Ջատիկ Յարութեան
NIEDZIELA ZMARTWYCHWSTANIA PAŃSKIEGO
Transmisja Liturgii Wielkanocnej z Bzommar (Liban), miejsca siedziby Patriarchatu ormiańskiego Kościoła Katolickiego |
Ormiańskokatolicka liturgia Wielkanocna, parafia Niepokalanego Poczęcia Najświętszej Maryi Panny w katedrze w Moskwie, celebrans ks. Petros Yesayan |
Nasze pierwsze w życiu zetknięcie z tajemnicą wielkanocną i włączenie w nią na zawsze - to CHRZEST. Wtedy Zmartwychwstały staje się obecny w naszym życiu i chociaż chrzczeni jako niemowlęta jesteśmy jeszcze mało świadomi, ale On zaczyna w nas dokonywać bardzo dobrych rzeczy.
Dziś w liturgii Wigilii Paschalnej wspominamy nasz chrzest i odnawiamy nasze przyrzeczenia chrzcielne.
Dlatego dziś przypominam chrzest trojga wspaniałych dzieci ormiańskich, jakie miał miejsce przed trzema tygodniami, 21 III 2021 w Warszawie.

W tych największych dla chrześcijan dniach w roku od Wielkiego Czwartku i Piątku przez Wielką Sobotę do Wielkiej Niedzieli
łączę się w modlitwie ze wszystkimi Ormianami w Polsce, ich Sympatykami i Przyjaciółmi, a także licznymi Rodzinami polsko-ormiańskimi / ormiańsko-polskimi

Podczas Wielkiego Tygodnia Kościół uroczyście celebruje paschalne tajemnice zbawienia: dzieło odkupienia człowieka i uwielbienia Boga, dokonane przez mękę, śmierć i zmartwychwstanie Chrystusa Pana. Wielki Tydzień, rozpoczynający się Niedzielą Palmową Męki Pańskiej, rozciąga się dalej na dni od Wielkiego Poniedziałku do Wielkiego Czwartku, kiedy to Msza św. Wieczerzy Pańskiej inicjuje celebracje Triduum Paschalnego. Wigilia Paschalna rozpoczyna radosny okres wielkanocny, wraz z jego liturgicznymi celebracjami, stanowiącymi szczyt życia Kościoła oraz apogeum radości człowieka odkupionego. |
3 KWIETNIA – WIELKA SOBOTA » Ewangelia wg św. Mateusza (Ew. Mt 28, 1-20) Wielka Sobota jest dniem ciszy i oczekiwania. Według Tradycji apostołowie rozpierzchli się po śmierci Jezusa, a jedyną osobą, która wytrwała w wierze, była Bogurodzica.
(fragmenty „Jezus, Syn jedyny Ojca” św. Nerses Sznorhali) |
||
2 KWIETNIA – WIELKI PIĄTEK DZIEŃ MĘKI PAŃSKIEJ
„Pomóż nam, Synu Człowieczy, ogołocić się z arogancji złoczyńcy umieszczonego po Twojej lewicy a także ludzi krótkowzrocznych i skorumpowanych, którzy widzieli w Tobie okazję do wykorzystania, skazanego, którego należy krytykować, przegranego, którego można wyszydzić, kolejną szansę zrzucania swoich win na innych, a nawet na Boga. Prosimy Cię, natomiast Synu Boga, byśmy utożsamili się z dobrym łotrem, który patrzył na Ciebie oczami pełnymi wstydu, skruchy i nadziei; który oczyma wiary widział w Twojej pozornej porażce Boże zwycięstwo i dlatego upadł na kolana przed Twoim miłosierdziem i uczciwie wykradł sobie raj – modlił się Ojciec Święty.“ (papież Franciszek, zakończenie modlitwy po wielkopiątkowej Drodze Krzyżowej)
|
||
31 MARCA – WIELKA ŚRODA
namaszczenie Jezusa przez kobietę, zdrada Judasza
|
1 KWIETNIA – WIELKI CZWARTEK
» Ewangelia wg św. Mateusza (Ew. Mt 26, 17-30)
Wielki Czwartek w kościele ormiańskim to dzień pokuty – modlitwy, spowiedzi. |
|
» Ewangelia wg św. Mateusza (Ew. Mt 20, 17-28) ostatnia podróż Jezusa do Jerozolimy
Ewangelia z Wielkiego Poniedziałku, to trzecia zapowiedź Męki Pańskiej. |
» Ewangelia wg św. Mateusza (Ew. Mt 25, 1-13) o pannach nierozsądnych i roztropnych Przypowieść o dziesięciu dziewicach |
ARMENIA |
ERYWAŃ, kaplica Seminarium pw. Świętych Archaniołów |
PANIK (prow. Szirak), kościół pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, msza św. pod przewodnictwem proboszcza parafii, ks. Karnika Hovsepiana.
|
Msza święta w obrządku ormiańskim
w niedzielę 28 marca, o godz. 9.00 w Warszawie
wyłącznie z udziałem asysty liturgicznej, transmitowanej online
z kościoła pokamedulskiego na warszawskich Bielanach, ul. Dewajtis 5
Transmisja poprzez: » stronę internetową parafii www.lasbielanski.pl
» fanpage parafii, pod adresem: www.facebook.com/Lasbielanski
Warto skorzystać także z mszalika do liturgii ormiańskiej, dostępnego TUTAJ na stronie internetowej ordynariatu ormiańskiego www.ordynariat.ormianie.pl
Serdecznie zapraszam do udziału poprzez transmisję!
Przed Wielką Sobotą prześlę tekst błogosławieństwa pokarmów, którego możemy dokonać w naszych domach.
Z modlitwą ks. Józef Naumowicz
» harmonogram Mszy Świętych w Parafii Centralnej » ogólnopolski harmonogram Mszy św.
Niedziela Palmowa jest pamiątką wjazdu Jezusa do Jerozolimy na kilka dni przed świętem Paschy i kilka dni przed swoją Męką. Na początku Wielkiego Tygodnia dołączamy do tego ogromnego tłumu, który idzie za Jezusem, wielbi Go radosnymi okrzykami i śpiewem, wyznając w ten sposób swoją wiarę. Niesiemy w rękach palmy albo inne gałązki czy kwiaty: w tradycji ormiańskiej i polskiej są to często gałązki wierzby, które mają takie same znaczenie, wyrażając cześć dla Przybywającego w imię Pańskie, ale także wiarę w Niego.
W liturgii ormiańskiej rzadziej używa się nazwy Niedziela Palmowa (Armavenyac Kiraki), częściej Niedziela Kwietna (Ծաղկազարդ, Caghkazard, dosłownie: Udekorowana kwiatami, ukwiecona, kwietna). Także w polskiej tradycji kiedyś nazwano ją Niedzielą Kwietną.
W niedzielę Palmową są błogosławione palemki, które przynosimy do kościołów na pamiątkę tych, którzy wówczas witali Jezusa (w tradycji ormiańskiej gałązki wierzbowe są przygotowane w kościele czy przed kościołem, tam są błogosławione i wtedy biorą je wierni).
Chociaż najbardziej pożądane jest błogosławieństwo podczas liturgii kościelnej (także tej transmitowanej i za pośrednictwem transmisji), należy jednak pamiętać, że błogosławić może każdy ochrzczony. Przypomnijmy: to bardzo cenne, gdy rodzice błogosławią swoje dzieci przez całe ich dzieciństwo robiąc krzyżyk na ich czole, podczas I Komunii Świętej czy przed wyjściem z domu przed ślubem.
Poniżej modlitwa z rytuału ormiańskiego na błogosławieństwo palm, które w tym wyjątkowym roku pandemicznym możemy odmówić w domu
(po przeżegnaniu się i odmówieniu Ojcze nasz):
Boże, który pobłogosławiłeś lud Twój, który wyszedł powitać |
a Twoja Prawica niech zachowa w zdrowiu duszy i ciała tych, |
Odmówić „Chwała Ojcu i Synowi…” albo nadto inne modlitwy.
Z modlitwą ks. Józef Naumowicz
Wskrzeszenie Łazarza
Hiszatak Ghazaru harutianyn - Յիշատակ Ղազարու յարութեան
![]() |
Zwiastowanie. Mozaika w Bazylice Matki Bożej Różańcowej w Lourdes (ok. 1895-1907 r.) |
Uroczystość Zwiastowania Pańskiego
Ton Awetman - Տօն Աւետման
» Ewangelia wg św. Łukasza - zwiastowanie Maryi
Uroczystość obchodzona jest tego dnia w całym Kościele powszechnym dokładnie 9 miesięcy przed Bożym Narodzeniem.
Dzisiejsza uroczystość przypomina o tym wielkim zdarzeniu, od którego rozpoczęła się nowa era w dziejach ludzkości. Archanioł Gabriel przyszedł do Maryi, niewiasty z Nazaretu, by zwiastować Jej, że to na Niej spełnią się obietnice proroków, a Jej Syn, którego pocznie w cudowny i dziewiczy sposób za sprawą Ducha Świętego, będzie Synem samego Boga. Fakt, że uroczystość ta przypada często w trakcie Wielkiego Postu uzmysławia nam, że tajemnica Wcielenia jest nierozerwalnie związana z tajemnicą śmierci i zmartwychwstania Chrystusa.
W swoich początkach uroczystość ta miała wysoką rangę, gdyż była uważana za święto Pańskie. Akcentowano nie tylko moment zwiastowania, co wcielenia się Chrystusa Pana, czyli pierwszy akt Jego przyjścia na ziemię i rozpoczęcia dzieła naszego zbawienia. Z czasem lud nadał temu świętu charakter maryjny, pierwszą osobą czyniąc Maryję jako „błogosławioną między niewiastami”, wybraną w planach Boga na Matkę Zbawiciela rodzaju ludzkiego.
Początki tej uroczystości są nadal przedmiotem dociekań. Najprawdopodobniej nie została ona wprowadzona jakimś formalnym dekretem władzy kościelnej, ale wyrosła z refleksji nad wydarzeniem tak szczegółowo przedstawionym na kartach Ewangelii. Uroczystość Zwiastowania zaczął najpierw wprowadzać Kościół Wschodni już od wieku V. Na Zachodzie przyjęło się to święto od czasów papieża św. Grzegorza Wielkiego (+ 604).
Od 1998 r. w Kościele w Polsce tego dnia obchodzimy również Dzień Świętości Życia.
na podstawie: brewiarz.pl, ekai.pl
PARAFIA CENTRALNA |
Mszy św. ormiańskokatolicka, która sprawowana była
w niedzielę 21 marca 2021, o godz. 9.00 w Warszawie przez ks. prof. Józefa Naumowicza
w kościele pokamedulskim na warszawskich Bielanach i transmitowana online

czyli 35. dzień „o chlebie i soli”
Niedziela Przyjścia [Pana] - Գալստյան կիրակի
Wielki Post to nie tylko czas wymagań, wstrzemięźliwości, ascezy, ale także czas łaski, pomocy Niebios, duchowego umocnienia. Jezus wciąż bowiem za nas składa ofiarę, wciąż też do nas przychodzi: w sakramentach, w swoim Słowie (lektura Pisma Świętego!), w modlitwie, w drugim człowieku, w miłości, w naszych duchowych zmaganiach, w powstawaniu po upadkach, w spowiedzi... Przychodzi i staje się obecny tam, gdzie dajemy Mu miejsce.
On przyjdzie także na końcu czasów – o tym przypomina obecna niedziela ormiańska. Jak w pierwszym przyjściu objawił się On na ziemi jako uniżony, pokorny i cierpiący Sługa, ukryty za zasłoną człowieczeństwa, na końcu czasów objawia się jako pełen chwały. Wtedy stanie się jasne, że On jest Panem świata.
W liturgii ormiańskiej to ostatnia Niedziela Wielkiego Postu. W najbliższy piątek, 26 marca, przypada 40. dzień „o chlebie i soli”, czyli ostatni dzień okresu 40-dniowego, a potem jest „sobota Łazarza” (wspomnienie wskrzeszenia Łazarza, jako zapowiedź zmartwychwstania), następnie Niedziela Palmowa, która u Ormian zaczyna Wielki Tydzień.
Z modlitwą ks. Józef Naumowicz
PARAFIA CENTRALNA |
![]() |
Serdecznie zapraszam do udziału we Mszy świętej w obrządku ormiańskim
także transmitowanej online
w niedzielę 21 marca, o godz. 9.00
w Warszawie
Transmisja - z kościoła pokamedulskiego
na warszawskich Bielanach, ul. Dewajtis 5,
poprzez:
» stronę internetową parafii www.lasbielanski.pl
(wystarczy wpisać las bielański lub lasbielański)
» fanpage parafii, pod adresem: www.facebook.com/Lasbielanski
Warto skorzystać także z mszalika do liturgii ormiańskiej,
dostępnego na stronie internetowej ordynariatu ormiańskiego TUTAJ
Z modlitwą ks. Józef Naumowicz
» harmonogram Mszy Świętych w Parafii Centralnej » ogólnopolski harmonogram Mszy św.

Syrpo Horyn mero Grigori Lusaworczi mutn i wirapn
Սրբոյ Հօրն մերոյ Գրիգորի Լուսաւորչի մուտն ի վիրապն
W tym roku święto to przypada 20 marca.
Klasztor Chor Wirap, to jedno z najważniejszych dla Ormian miejsc świętych.
W tamtejszych lochach więziony był przez kilkanaście lat za wiarę św. Grzegorz Oświeciciel, również tu narodził się monastycyzm ormiański.
Początkowo była to jedna z twierdz w pobliżu miasta Artaszat, rozmieszczonych na obszarze ówczesnej Armenii i to tam wtrącił św. Grzegorza do głębokiego skalnego lochu, znajdującego się w kompleksie cytadeli dominującej nad Artaszatem, jego zaciekły wówczas przeciwnik, król Tyrydates III.
W języku ormiańskim to miejsce nazywano Chor Wirap (Խոր Վիրապ - głęboki loch). Według różnych źródeł przyszły apostoł Ormian spędził tam kilkanaście (12-15) lat w strasznych warunkach, przebywając stale w głębokiej na prawie 7 metrów studni. Jeszcze dziś miejsce to zachowało całą swą surowość – wchodzi się tam po pionowej drabince a w środku jest pusta przestrzeń.
Rok 2021 papież Franciszek ogłosił w Kościele Rokiem Świętego Józefa.
Papież: św. Józef uczy nas sztuki ojcostwa. Wspomnienie św. Józefa Oblubieńca Najświętszej Maryi Panny obchodzone jest w Kościele katolickim 19 marca.
Św. Józef, Małżonek i Oblubieniec Najświętszej Maryi Panny, Opiekun Pana Jezusa – wywodził się z rodu króla Dawida. Mimo wysokiego pochodzenia nie posiadał żadnego majątku. Na życie zarabiał stolarstwem, ciesielką. Zaręczony z Maryją, stanął przed tajemnicą cudownego poczęcia.
Jest patronem małżonków i rodzin chrześcijańskich, ojców, sierot, robotników, rzemieślników, wszystkich pracujących i uciekinierów, a także dobrej śmierci. W ikonografii przedstawiany jest z Dzieciątkiem Jezus na ręku, z lilią w dłoni. Ewangelie poświęcają mu łącznie 26 wierszy. Stąd wiadomo, że pochodził z rodu Dawida, był opiekunem Najświętszej Maryi Panny i Jezusa, zarabiał na życie pracą własnych rąk.
zdjęcie: fb ks. Karnika Hovsepiana (Panik, Armenia)
» o św. Józefie
VATICAN NEWS: » art. w j. polskim » art. w j. ormiańskim
WATYKAN |
19 marca 2021 r., w uroczystość św. Józefa, rozpoczyna się Rok Rodziny.
18 marca odbyła się prezentacja tego wydarzenia w watykańskim Biurze Prasowym.
Rodziny potrzebują opieki duszpasterskiej, poświęcenia. Tymczasem w codziennym duszpasterstwie w wielu względach jesteśmy wciąż na początkowym etapie: myślimy o towarzyszeniu parom i rodzinom w kryzysie, o wsparciu osamotnionych i rodzin ubogich (…) Ten rok tymczasem jest okazją do dotarcia do [wszystkich] rodzin, by nie czuły się osamotnione wobec trudności, by iść wraz z nimi naprzód – zachęcał kard. Kevin Farrell, prefekt watykańskiej Dykasterii ds. Świeckich Rodziny i Życia, podczas konferencji prasowej, zapowiadającej Rok Rodziny Amoris Laetitia, który rozpoczyna się w Kościele powszechnym 19 marca. Obchody zakończą się podczas X Światowego Spotkania Rodzin, które latem 2022 r. odbędzie się w Rzymie. (...)
Rok Rodziny Amoris Laetitia, ogłoszony w Kościele w związku z pięcioleciem publikacji adhortacji apostolskiej papieża Franciszka „Amoris Laetitia”, poświęconej miłości w rodzinie i będącej owocem dwóch zgromadzeń Synodu Biskupów poświęconych rodzinie. Celem obchodów jest przywrócenie małżeństwom i rodzinie ważnego miejsca w duszpasterstwie w Kościele lokalnym i odnowa propozycji duszpasterskich dla nich skierowanych.
Jeszcze mamy Wielki Post, czas modlitwy, postu i jałmużny; może warto więc zajrzeć na stronę Caritas Polska…
Armenia is worthy of love! Armenia zasługuje na miłość! – taki komentarz wyświetla się na fanpage’u Caritas Polska pod zarejestrowaną transmisją online „Koncertu dla Armenii”, który odbył się w minioną sobotę. Na rzecz uchodźców z Górnego Karabachu charytatywnie zagrali artyści polscy (np. Kombii) i ormiańscy, a uznana montażystka Ewa Różewicz charytatywnie wykonała montaż. Po co to wszystko? I dlaczego o tym piszę w felietonie? Dlatego, że ma to związek, albo raczej może mieć związek, z naszą wielkopostną jałmużną. (...)
z artykułu na stronie GOŚCIA NIEDZIELNEGO (18.03.2021)
Kim jesteśmy?
|
|
---|---|
Jesteśmy Katolickim Kościołem Wschodnim, pełnoprawnym członem Kościoła Katolickiego, uznającym władzę i autorytet Biskupa Rzymu. Wyróżnia nas starożytny obrządek ormiański.
|
Obrządek ormiański
|
|
---|---|
Obrządek ormiański wywodzi się z Armenii, z tradycji św. Bazylego. Uformowany przez św. Grzegorza Oświeciciela. Charakterystycznym wyróżnikiem jest język liturgiczny - grabar czyli język staroormiański.
|