default_mobilelogo
Miesiąc temu (12.11.22) zakończyła się w Collegium Maius wystawa czasowa „Kobiety pod znakiem Krzyża. Ormiańskie benedyktynki ze Lwowa i ich duchowość”. Towarzyszyła nam przez 3 miesiące i przyniosła wiele wrażeń artystycznych, emocji, wzruszeń. Na długo pozostanie w naszej pamięci. Cząstkę atmosfery tej wystawy niesie szczególna pieśń, nagrana specjalnie na jej potrzeby. Rozbrzmiewała w jednej z sal podczas trwania wystawy przenosząc nas do czasów, kiedy śpiewały ją benedyktynki ormiańskie. To XVIII-wieczna „Pieśń o św. Rypsymie Pannie i Męczennicy”, którą zamieszczamy na naszym FB, by do niej wracać, by przypominała nam o bohaterkach wystawy, by pozostała z nami…
O historii powstania tej pieśni, jak również o intrygującej drodze, która doprowadziła do jej nagrania i sprawiła, że zabrzmiała ona znów po ponad 100 latach na wystawie w Collegium Maius, będzie można przeczytać w artykule „XVIII-wieczna ‘Pieśń o św. Rypsymie Pannie i Męczennicy’ ocalona od zapomnienia”, który ukaże się w następnym numerze muzealnego Newslettera (19/12/2022). Zapraszamy do lektury!
Na zdjęciu: prezentowany na wystawie w Collegium Maius relikwiarz św. Rypsymy z kościoła ormiańskiego w Stanisławowie (pocz. XX w.), Fundacja Kultury i Dziedzictwa Ormian Polskich w Warszawie, fot. Kasia Kluza
 
 
Kim jesteśmy?
Jesteśmy Katolickim Kościołem Wschodnim, pełnoprawnym członem Kościoła Katolickiego, uznającym władzę i autorytet Biskupa Rzymu. Wyróżnia nas starożytny obrządek ormiański.

czytaj więcej
Obrządek ormiański
Obrządek ormiański wywodzi się z Armenii, z tradycji św. Bazylego. Uformowany przez św. Grzegorza Oświeciciela. Charakterystycznym wyróżnikiem jest język liturgiczny - grabar czyli język staroormiański.
czytaj więcej